Najwcześniejsze osady we właściwym Sumerze powstały wzdłuż
granicy obszaru bagien w 4500 r. p.n.e. Charakterystyczna ceramika pierwotnych
mieszkańców posiada wspólne cechy ze znajdowaną w Iranie, ale spotyka się ją
też po arabskiej stronie Zatoki Perskiej. Na północy zaś jej zasięg dochodził
do terenów współczesnego Iraku i Syrii. Dzieje Sumeru i Akadu podzielić można
na następujące okresy:
UBAJD
Kultura materialna charakterystyczna dla wczesnych osad
nazwana tak została od miejsca, gdzie odkryto pierwsze typowe dla niej
znaleziska. Okres ten dzieli się na trzy podokresy:
- Ubajd II zwany też okresem Hadżi Mohammed
- Ubajd III albo okres późnobajdzki
Różnią się one między sobą stylem i kolorystyką malowanej
ceramiki. Charakterystyczną osadą Ubajd była mała wieś. Wiejskie chaty
wznoszono z plecionych mat i gliny, większe budowle z suszonych na słońcu
cegieł. Gospodarka tych osad opierała się na rybołówstwie oraz rolnictwie.
Sezonowym zajęciem było łowiectwo i chwytanie wodnego ptactwa. Gdzieniegdzie
występowały miasta lub osiedla typu miejskiego np. Eridu. Wyróżniały się one
swymi budzącymi zdumienie monumentalnymi budowlami publicznymi i świątyniami. Przykładem
może być świątynia w Eridu, która z małej jednoizbowej niszy w początkach
omawianego okresu przekształciła się w okazałą budowlę stojącą na tarasowej
podstawie.
Zwany także Uruk z cechującymi go kołem garncarskim i nowym
typem ceramiki – jej wyroby pokrywano teraz szarą polewą. Nowa epoka
charakteryzowała się niezwykłym natężeniem przemian i rozwoju nie spotykanym w
innych okresach dziejów Mezopotamii. W początkach okresu ma miejsce masowe
zasiedlanie północnych, poprzednio prawie nie zamieszkałych rejonów Sumeru
wokół Abu Salabich i Niuppur. W architekturze kontynuowana była tradycja
monumentalnych świątyń.Obecnie nowym ich elementem stały się potężne kolumny, a
ściany wewnętrzne budowli pokrywane były w wielu wypadkach freskami. Nastąpił
rozwój sztuki reliefowej i rzeźby. Doniosłe stało się wynalezienie pisma,
którego istnienie jest po raz pierwszy zaświadczone. W najwcześniejszych
inskrypcjach jest to pismo obrazkowe – znaki ryto lub odciskano na tabliczkach
z wilgotnej gliny, które później suszono. Kolejne pokolenia pisarzy coraz
bardziej upraszczały i stylizowały piktogramy, które w końcu stały się całkiem
abstrakcyjnymi kombinacjami odciśniętych klinów. Pismo zostało wcześnie
zapożyczone od Sumerów przez ich sąsiadów Akadów, którzy dostosowali je do
swojego zupełnie odmiennego języka. Najwyższą władzą było zgromadzenie ludowe
lub ogólne zebranie, które zwoływano w groźnych sytuacjach kryzysowych, aby
wybrać przywódcę wojskowego, albo naczelnika na czas pokoju. Zgromadzenie to
sądziło również przestępców. Najszerszą organizacją tego typu była Liga Niuppur
– przymierze wszystkich głównych miast Sumeru, których przedstawiciele
spotykali się na naradach w tej miejscowości celem konsultacji i uzgodnienia
planów wspólnie podejmowanych akcji.
OKRES WCZESNODYNASTYCZNY
I OKRES WCZESNODYNASTYCZNY (2750 – 2650 p.n.e.) Proces
znikania wsi i wynikające stąd zjawisko rozrostu większych ośrodków dotknęły
nawet centralną część Sumeru wokół miasta Uruk, która stanowiła dotąd ostatnie
miejsce azylu przed naporem koczowniczych ludów pustyni – Akadów. Kolejnym
efektem tego stanu rzeczy było otoczenie się w tym okresie dużych miast
potężnymi murami. Motywy tych morderczych wojen były różnorodne i złożone.
Rywalizacja pomiędzy sąsiednimi miastami – państwami o żyzne tereny graniczne,
żądza łupów i panowania, a także wzrastające pragnienie wewnętrznego pokoju i
bezpieczeństwa, odległy cel, do którego mogła doprowadzić tylko hegemonia
jednego ośrodka rządzącego.
II OKRES WCZESNODYNASTYCZNY (2650 – 2550 p.n.e.)Wczesna
tradycja zawarta w sumeryjskiej liście królów rozpoczyna się wraz z I dynastią
z Kisz. Najdawniejszym władcą tej dynastii był Mebaragesi. Tradycja przypisuje
mu rozbrojenie sąsiedniej, wschodniej krainy – Elamu. Ostatnim władcą I dynastii
z Kisz był Agga, a potem władza królewska przeszła do Uruk. Godnym odnotowania
jest efekt zawziętych i uporczywych walk, które doprowadziły do zniknięcia
małych, otwartych wsi i rozwoju większych, silnie obwarowanych miast. Wojennym
przywódca stał się w wyniku permanentnego stanu wojny królem – osobą piastującą
swe stanowisko bez ograniczenia czasowego. Władzę swą król opierał na gwardii
zależnych od niego ludzi. Po części rekrutowali się oni z jeńców, którym władca
darował życie. Członkowie gwardii króla jadali wraz z nim w pałacu i
otrzymywali nadania ziemi będące źródłem ich utrzymania. Służyli oni królowi
jako żołnierze w czasie wojny i jako robotnicy pracujący przy realizacji
publicznych przedsięwzięć budowlanych podczas pokoju. Król zazdrośnie strzegł
swej zdobytej niedawno trwałości panowania szukając coraz częściej sankcji dla
swej władzy w boskim wyborze, a nie w elekcji zgromadzenia. Zaczęły pojawiać
się dziedziczne dynastie i król rozszerzał swe kompetencje od funkcji
naczelnika wojennego do pozycji władcy również w czasach pokojowych. Gdy nie
prowadzono działań militarnych żołnierze królewscy nie tylko budowali i
strzegli murów miasta, lecz kopali też i oczyszczali główne kanały irygacyjne
oraz wznosili świątynie. Starając się rozszerzyć bazę społeczną stanowiącą
oparcie dla jego władzy, król zwracał zwłaszcza uwagę na ludzi z warstw
społecznie upośledzonych, bacząc by nie byli oni pozbawieni swoich praw.
Szczególnie dbał o to, by sądy przyjmowały ich skargi i zabezpieczał wykonanie
wyroków nawet jeśli były one wymierzone przeciwko bogatym i możnym. Dodatkowym
obowiązkiem króla było utrzymywanie dobrych stosunków z bogami, by zapewnić
gospodarczą pomyślność i dobre zbiory całej wspólnocie.
III OKRES WCZESNODYNASTYCZNY (2550 – 2335 p.n.e.)Udokumentowana
źródłowo historia rozpoczyna się właśnie w tym okresie.
a.) Miasta nad Eufratem
Niewątpliwie miasta leżące nad Eufratem reprezentowały
centralny i najsilniejszy region Sumeru, gdzie decydowano o politycznych losach
kraju. Miasta, o których mowa to:
- Mari, położone najdalej na północy
- Sippar
- Kisz
Na południe od Kisz:
- Abu Salabich
- Niuppur- Szuruppak
- Eresz
- Uruk- Ur
Na zachód od Uruk:
- Eridu
Wraz z upadkiem I dynastii z Kisz centrum władzy politycznej
przesunęło się w dół rzeki do Uruk, gdzie po Gilgameszu i jego synu Urlugalu
panowało sześciu władców. Poważnym rywalem Uruk pod względem bogactwa i potęgi
był jego południowy sąsiad Ur. Wkrótce po panowaniu władców z Uruk, Mesanepada
założył I dynastię z Ur. Przyjął on tytuł „Króla Kisz„ co wskazuje na jego
hegemonię nad całym Sumerem. Żaden z jego następców nie nosił już tego tytułu,
zatem władza zwierzchnia musiała przejść w tym czasie do jakiegoś innego
miasta. Ur jednak w dalszym ciągu pozostawało ważnym ośrodkiem, także w okresie
akadyjskim, a zdobycie miasta przez Sargona w 2340 r. p.n.e. było decydującym
momentem w procesie opanowywania przez tego króla całego Sumeru. Upadek Ur w
2000 r. p.n.e. spowodowany przez Amorytów oznacza już początek ery
babilońskiej. Wydaje się, że najbardziej prawdopodobnym spadkobiercą Ur było
miasto Mari, w którym lista królów umieszcza dynastię założoną przez Ilszu.
b.) Miasta nad Uturungalem i odnogą Lagasz
Wzdłuż Uturungalu leżały miasta:
- Adab
- Umna
- Kidingir
- Patibira
- Ararma
Nad odnogą Lagasz:
- Zabalem
- Umma
- Girsu
- Lagasz
- Nina
W początkach III okresu wczesnodynastycznego Adab rządzone
było przez Ninkisalsi, którego zwierzchnikiem był Mesilim noszący tytuł „Króla
Kisz„ (2550 r. p.n.e.). Później miasto Adab stało się niezależne, a jego dwaj
władcy Medurba i Lugaldalu tytułowali się królami. Stolica Mesilima nie jest
znana, lecz zapewne znajdowała się w strefie Uturungalu, władca ten bowiem
wykazywał tam swą aktywność. Girsu prowadziło spór z sąsiednią Ummą. Wydaje
się, że Umma była silniejszym gospodarczo i militarnie ośrodkiem niż Girsu i
skłaniała się do rozstrzygnięcia sporu siłą. Pierwsza dokonana przez Ummę
nieudana próba zmiany wytyczonej przez Mesilima granicy miała miejsce za
panowania w Lagasz króla Urnansze. To niepowodzenie nie zniechęciło jednak
Ummy. Wkrótce jej nowy król Usz najechał na terytorium Lagasz i zmienił granice
na swoją korzyść. Syn Urnansze, Akurgal wielokrotnie wysyłał do Ummy posłów z
protestami, ale nic oni nie wskórali. Dopiero panowanie syna Akurgala, Eanatuma
odwróciło niepomyślny dla Lagasz bieg spraw.
OKRES ŚREDNIODYNASTYCZNY
W Ur w okresie 2400 – 2391 p.n.e. panował Enszagkuszana,
który zdołał połączyć unią personalną niepodległe miasta – państwa Uruk i Ur.
Enszagkuszana szczycił się również zwycięstwami nad Akszak oraz Kisz, którego
króla wziął do niewoli. Tymczasem w Ummie w okresie 2380 – 2361 p.n.e. władzę
objął wybitny Lugalkiniszedudu. Potrafił on uwolnić się od zaściankowego sporu
z Lagasz o tereny graniczne i dostrzec daleko większe możliwości na zachodzie.
Zdołał uczynić się władcą Uruk i Ur nad Eufratem. Lugalkiniszedudu zdołał
ostatecznie sięgnąć po upragniony tytuł „Króla Kisz„ oznaczający posiadanie
hegemonii nad całym Sumerem. Jednocześnie realizując swe plany pragnął
utrzymania pokoju i zawarł pakt o nieagresji i związek braterstwa z Entemeną z
Lagasz. Po Entemanie panował Urunimgina, za którego czasów Lagasz doznało
niszczycielskiego najazdu ze strony nowego władcy Ummy – Lugalzaggesiego, który
ostatecznie stał się władcą całego Sumeru. Urunimgina panował w dalszym ciągu
jako król Girsu, lecz w końcu dostał się do niewoli, gdzie zmarł, gdy królowie
Akadu najechali na jego kraj. Akad stał się także przyczyną upadku
Lugalzaggesiego, który wyprawiwszy się przeciwko temu miastu został
niespodziewanie pokonany przez młodego akadyjskiego króla Sargona. To właśnie
Sargon w następstwie owego zwycięstwa objął władzę w Sumerze jako „Król Kisz„
Proces przechodzenia od małych otwartych wsi do wielkich warownych miast trwał
nadal przyspieszony przez wojny między miastami – państwami. Gospodarka miast
opierała się na rolnictwie, ogrodnictwie, hodowli i rybołówstwie. Przedmiotem
handlu były przeważnie towary luksusowe. Zróżnicowanie społeczne uwidoczniło
się w wyglądzie prywatnych domów – od nędznych szop do otoczonych rozległymi
posiadłościami dworów. Sercem miasta była świątynia jego boga lub bogini.
Organizacja świątyni i jej majątku czyniła z niej jednostkę kierowniczą w
gminie, a funkcje świątyni i działania jej urzędników wynikały z praw
uświęconych tradycją. Na czele administracji świątyni stał władca miasta.
Podstawą gospodarki świątynnej było rolnictwo. Generalnie świątynia stanowiła
samowystarczalny i niezależny zespół gospodarczy posiadający własne spichlerze,
młyny i piekarnie, stada osłów, bydła i owiec. Umacniała się rola króla jako
obrońcy miasta, stróża prawa i organizatora prac publicznych takich jak kopanie
kanałów, budowa fortyfikacji i świątyń. Szczególnym przywilejem władcy było
wydawanie dekretów regulujących prawo jak np. kodeksy Urnammu czy Hammurabiego.
W ciągu tego okresu dokonał się wielki postęp w dziedzinie piśmiennictwa.
Zaczęto kłaść nacisk na fonetyczny aspekt pisma. W ten sposób różnym gatunkom
tradycji ustnej nadano formę pisaną np. epos o Gilgameszu.
OKRES AKADYJSKI
Dokonane przez Sargona i jego następców zjednoczenie Sumeru
było z największym wysiłkiem utrzymywane na tronie Akadu. Miasta – państwa
ustawicznie próbowały wyzwolić się spod narzuconej im siłą hegemonii i odzyskać
dawną niezależność. Pomyślnie skończyły się wyprawy Sargona na południowy
wschód przeciwko Elamowi i Parahszum, oraz w górę Eufratu, przez Mari,
Jarmutium i Ebla do Cedrowego Lasu i Srebrnych Gór. Zainteresowanie Sargona
handlem wyrażało się w dążeniu by kupieckie statki morskie mogły wpływać w górę
rzeki, aż do portu w Akadzie. Wydaje się, że armia stanowiła główny czynnik
utrzymujący jedność rozległego królestwa. Wewnętrzny jednak zarząd krain
pozostawiono w rękach miejscowej administracji. Mimo wszystko Sargon doczekał
się na starość buntu wszystkich krain i został oblężony w Akadzie. Uczyniwszy jednak
skuteczny wypad, rozgromił zupełnie buntowników. Kampania ta przypominała jego
pierwszą wyprawę na południe, z tą różnicą, że tym razem Sargon pomaszerował z
Ur ku morzu przez Eninmar i Lagasz, a z Ummą uporał się w drodze powrotnej.
Charakter kampanii był jednak zupełnie odmienny niż poprzedniej. Cechowała ją
surowość i wyraźne dążenie do zapobieżenia dalszym powstaniom. Burzono mury
miast, pozostawiając je bez zabezpieczenia, a miejscowych notabli zastępowano
cieszącymi się zaufaniem króla Akadyjczykami. Ostatnie zanotowane dokonania
Sargona miały charakter pokojowy. Odbudował on zniszczone miasto Kisz,
sprowadzając z powrotem i osiedlając w nim rozproszoną ludność. Sargon miał
dwóch synów – Rimusza i Manisztusu, którzy kolejno zasiadali po nim na tronie.
Córka jego znana jako wielka poetka mianowana została arcykapłanką i małżonką
boga księżyca Nanny, patrona miasta Ur. Rimusz pierwszy objął władzę. Przekonał
się niebawem, że zastosowane przez Sargona środki zapobiegawcze powstaniom, nie
okazały się skuteczne. Potrzeba było zatem okazać więcej siły, a odpowiedzią na
bunty powinny być rządy terroru. Nie zadowoliwszy się jedynie pokonaniem
powstańców i zburzeniem murów ich miast Rimusz odnowił stary zwyczaj masowego
zabijania jeńców. Pomimo stałej potrzeby tłumienia powstań w Sumerze znalazł
władca czas na wyprawę na wschód. Pokonał on tam Abalgamasza, króla Parahszum.
Zwycięstwo to uczyniło go władcą Elamu. Krwiożercza polityka Rimusza nie mogła
być szczerze popierana przez ludzi z jego otoczenia. Była ona kosztowna i nie
przynosiła trwałych korzyści. Dlatego uknuto spisek, którego ofiarą padł król
zabity przez swych dworzan. Rimusza zastąpił na tronie Manisztusu, który miał
panować przez 15 lat, by w końcu także podzielić los swego brata, mimo iż odżucił
on linię postępowania Rimusza polegającą na masakrowaniu ludności. Opanowawszy
Anszan i Szirihum, Manisztusu załadował swe oddziały na okręty, aby walczyć z
32 miastami „za morzem„ nie wiadomo jednak gdzie. Zwyciężywszy je i mając na
uwadze handlowe interesy Akadu kontynuował pochód do kopalń srebra. Po śmierci
Manisztusu nowy król Akadu Naramsin był na tyle zajęty umacnianiem się na
tronie oraz wyeliminowaniem przeciwników, że nie czuł się na siłach by pokonać
Kisz, wobec czego zadowolił się zawarciem traktatu o nieagresji. Odstępstwo
Kisz uczyniło niezależną od Akadu prawie całą południową Mezopotamię. Poza Kisz
bowiem istniały królestwa w Ummie, gdzie rządził Urduenlila, oraz w Uruk i Ur
pod władzą Lugalane. Ten ostatni posunął się nawet do usunięcia córki Sargona
Enheduany ze stanowiska arcykapłanki w Ur. Świadczy to wymownie o upadku
prestiżu Akadu. W kilka lat po wstąpieniu Naramsina na tron utworzyła się
potężna koalicja skierowana przeciwko Akadowi. W skład przymierza weszły: Kisz,
Umma, Uruk oraz Niuppur, Simurrum, Nawar i Mari. Atakiem kierowali czterej
królowie: Iphurkisz, Urduenlila, Lugalane i Amarenlila. Naramsin miał do
dyspozycji wyłącznie siły Akadu, lecz przy ich pomocy dokonał niemożliwego. W
ciągu jednego roku przeprowadził dziewięć akcji bojowych gromiąc swych wrogów i
uzyskując pełnię władzy nad południową Mezopotamią, aż do wybrzeży morskich.
Następne wyprawy poprowadził Naramsin do Subartu i na zachód do Lasu Cedrowego.
Najbardziej imponującym z jego późniejszych dokonań była wyprawa do Syrii,
gdzie zdobył Armanum i Eblę. Naramsin uzyskał także pełnię władzy nad terenami
kraju Aman i narzucił miastu Uliszum obowiązkową pracę przy wznoszeniu fortu
dla armii akadyjskiej w Szikumanum. Podczas tej kampanii dotarł do Morza
Śródziemnego. Następcą Naramsina był jego syn Szarkaliszarri. Młody król
zwyciężył w bitwie z siłami Elamu i Zahary. Na terytorium Syrii pokonał
Amorytów w Baszar. Na północnym wschodzie natomiast zwyciężył Gutejczyków, a
ich króla Szarlaga wziął do niewoli. Szarkaliszarri poświęcał także uwagę
odbudowie świątyń, przede wszystkim rozpoczętym przez Naramsina pracom przy
najważniejszym przybytku Ekur. Władca kontynuował i ukończył dzieło wznoszenia
tej świątyni. Według tradycji Szarkaliszarri również został zamordowany przez swych
dworzan, a jego śmierć zapoczątkowała trzyletni okres bezkrólewia. Ostatecznie
tron objął Dudu tytułując się „Potężnym Królem Akadu„. Po nim nastąpił jego syn
Szuturul, który przyjął tytulaturę ojca i utrzymywał władzę nad odziedziczonym
terytorium. Zasięg granic państwa musiał być już jednak w znacznym stopniu
ograniczony. Szuturul był ostatnim królem Akadu i wydaje się, że wkrótce po
jego śmierci samo miasto Akad zostało zniszczone przez Gutejczyków, którzy
rozciągnęli nad nim swoje zwierzchnictwo. Panowali również i nad Eufratem w
Niuppur, lecz dalej na południu istniało niezależne królestwo w Ur, które
wyzwoliło się za panowania ostatniego króla akadyjskiego Szuturula. Panował tam
Utuhengala, który postanowił uwolnić kraj od barbarzyńskich ciemięzców.
OKRES PÓŹNODYNASTYCZNY
W miejscu zwanym Kamuruki władca Ur spotkał i pokonał siły
Gutejczyków. Zwycięstwo Utuhengala miało doniosłe i rozstrzygające znaczenie.
Cała południowa Mezopotamia odżyła politycznie i gospodarczo. Następcą króla
został Urnammu, który skorzystał z królewskiego przywileju i wydał w pierwszym
roku panowania szereg przepisów prawnych. Wydaje się, że większa część
panowania Urnammu upłynęła pod znakiem pokoju. Pozwoliło to władcy poświęcić
swój czas na odbudowę świątyń w całym kraju, które popadły w ruinę w okresie
panowania Gutejczyków. Najważniejszym z tych przedsięwzięć była odbudowa
świątyni Enlila w Niuppur i Ekur. Następcą Urnammu został jego syn Szulgi.
Przez pierwszą połowę swego panowania kontynuował pokojową politykę ojca zachowując
jego tytuł i ograniczone roszczenia terytorialne. W końcu jednak po latach
wewnętrznej konsolidacji kraju tradycyjne ambicje do kontrolowania dróg
handlowych dały o sobie znać. Pod koniec panowania Szulgi pojawiło się nowe
zagrożenie podobne do stwarzanego dawniej przez Gutejczyków. Koczownicze ludy
zachodnie, wśród których najważniejsze było plemię Dedanum napierały na granice
ziem uprawnych najeżdżając je i grabiąc. Aby ochronić osiadłą ludność Szulgi
zbudował wzdłuż północno – zachodniej granicy wał obronny, który obsadził
wojskiem. Następcą Szulgi był jego syn Amarsuena, który panował tylko 9 lat, a
po nim tron objął jego brat Szusin kontynuujący politykę swych poprzedników. Po
śmierci Szusina tron przeszedł na jego młodszego syna Ibbisina, który rozpoczął
długie i fatalne panowanie. Z początku jednak nic nie zapowiadało nieszczęścia,
a starzy i doświadczeni ministrowie w niezmienny sposób kierowali sprawami
państwa. Jednakże powodzenie Ur już się kończyło. Długotrwałe nadmierne
nawodnienie południowych regionów spowodowane przez zmianę nurtu Tygrysu
zniszczyło pola uprawne, tak że Ur uzależnione zostało od importu zboża z
północy. Około 5 roku panowania Ibbisina doszło do niespodziewanego i
katastrofalnego w skutkach najazdu koczowniczych plemion Martu, których nie
powstrzymał nawet wielki wał obronny. Rezultatem był chaos, przerwanie
komunikacji i całej normalnej działalności państwa w stopniu większym jeszcze
niż miało to miejsce w czasach dawniejszych najazdów Gutejczyków. W Ur
zapanował straszliwy głód. Kraj rozpadł się, a w rękach Ibbisina pozostał
jedynie region wokół Ur i Niuppur, które utrzymano do czasu, jak zawładnął nim
Iszbierra. Mimo iż trudno nazwać Iszbierrę lojalnym poddanym, uniknął on
jeszcze otwartego zerwania z królem Ur. Jednakże po kilku latach, około 11 lub
12 roku panowania Ibbisina, Iszbierra rozpoczął energiczne działania mające na
celu przejęcie królestwa swego dotychczasowego władcy. Akcja ta przyniosła
powodzenie, bowiem w większości wypadków na północy w Esznunie, Kisz i
Borsippie przyjęto ten pomysł entuzjastycznie. Pod koniec swego panowania
Ibbisin poprowadził pomyślną wyprawę przeciwko Suzie – stolicy Elamu i
sąsiadującym krajom Adamdum i Awan biorąc ich władców do niewoli. Zwycięstwo to
wywołało w Elamie pragnienie odwetu. Przeprowadził on niszczycielski atak na
całą południową Mezopotamię. Armia wroga pod wodzą króla Kindattu przystąpiła
do oblężenia samego Ur, lecz nie była w stanie wziąć go szturmem. Jednakże po
pewnym czasie wśród obleganych zaczął szerzyć się głód i w końcu obrońcy
otworzyli bramy wrogom. Elamici wszystkich wymordowali, splądrowali i złupili
domy mieszkalne oraz świątynie. Stary król został wzięty do niewoli, gdzie
zmarł. Iszbierra tymczasem przeczekał nawałnicę za nowo wybudowanymi murami
miasta Isin, a po odejściu Elamitów wyruszył ze swymi siłami i zajął okolice
oraz opuszczone miasto Ur. Mimo trwania dynastii z Isin oraz z Larsy, Sumer
został wchłonięty przez nowo wyrosłą potęgę – Babilonię.
TABLICA CHRONOLOGICZNA WŁADCÓW SUMERU I AKADU
I DYNASTIA Z UR
- Mesanepada (2563 – 2524 p.n.e.)
- Anepada (2523 – 2484 p.n.e.)
- Meskiagnunna (2483 – 2448 p.n.e.)
- Elulu (2447 – 2423 p.n.e.)
- Balulu (2422 – 2387 p.n.e.)
DYNASTIA Z LAGASZ
- Urnansze (2497 – 2465 p.n.e.)
- Akurgal (2464 – 2455 p.n.e.)
- Eannatum (2454 – 2425 p.n.e.)
- Enanntum I (2424 – 2405 p.n.e.)
- Entemena (2404 – 2375 p.n.e.)
- Enanntum II (2374 – 2365 p.n.e.)
- Enentarzi (2364 – 2359 p.n.e.)
- Lugalanda (2358 – 2352 p.n.e.)
- Urunimgina (2351 – 2342 p.n.e.)
- Lugalzaggesi (2340 – 2316 p.n.e.)
DYNASTIA Z AKADU
- Sargon (2334 – 2279 p.n.e.)
- Rimusz (2278 – 2270 p.n.e.)
- Manisztusu (2269 – 2255 p.n.e.)
- Naramsin (2254 – 2218 p.n.e.)
- Szarkaliszarri (2217 – 2193 p.n.e.)
- Okres anarchii (2192 – 2190 p.n.e.)
- Dudu (2190 – 2169 p.n.e.)
- Szuturul (2168 – 2154 p.n.e.)
DYNASTIA Z UR
- Urnammu (2112 – 2095 p.n.e.)
- Szulgi (2094 – 2047 p.n.e.)
- Amarsuena (2046 – 2038 p.n.e.)
- Szusin (2037 – 2029 p.n.e.)
- Ibbisin (2028 – 2004 p.n.e.)
DYNASTIA Z ISIN
- Iszbierra (2017 – 1985 p.n.e.)
- Szuiliszu (1984 – 1975 p.n.e.)
- Iddindagan (1974 – 1954 p.n.e.)
- Iszmedagan (1954 – 1935 p.n.e.)
- Lipitisztar (1934 – 1924 p.n.e.)
- Urninurta (1923 – 1896 p.n.e.)
- Bursin (1895 – 1875 p.n.e.)
- Lipitenlil (1874 – 1870 p.n.e.)
- Erraimitti (1869 – 1863 p.n.e.)
- Enlibani (1862 – 1839 p.n.e.)
- Zambija (1838 – 1836 p.n.e.)
- Iterpisza (1835 – 1832 p.n.e.)
- Urdukuga (1831 – 1828 p.n.e.)
- Sinmagir (1827 – 1817 p.n.e.)
- Damikiliszu (1816 – 1794 p.n.e.)
DYNASTIA Z LARSY
- Naplanum (2026 – 2006 p.n.e.)
- Emisum (2005 – 1978 p.n.e.)
- Samium (1977 – 1943 p.n.e.)
- Zabaja (1942 – 1934 p.n.e.)
- Gungunum (1933 – 1907 p.n.e.)
- Abisare (1906 – 1896 p.n.e.)
- Sumuel (1895 – 1867 p.n.e.)
- Nuradad (1866 – 1851 p.n.e.)
- Siniddinam (1850 – 1842 p.n.e.)
- Sineribam (1843 – 1842 p.n.e.)
- Sinikiszam (1841 – 1837 p.n.e.)
- Silliadad (1836 – 1835 p.n.e.)
- Waradsin (1835 – 1823 p.n.e.)
- Rimsin (1822 – 1763 p.n.e.)
Podbój przez Babilonię 1763 p.n.e.
I DYNASTIA Z UR
- Mesanepada (2563 – 2524 p.n.e.)
- Anepada (2523 – 2484 p.n.e.)
- Meskiagnunna (2483 – 2448 p.n.e.)
- Elulu (2447 – 2423 p.n.e.)
- Balulu (2422 – 2387 p.n.e.)
DYNASTIA Z LAGASZ
- Urnansze (2497 – 2465 p.n.e.)
- Akurgal (2464 – 2455 p.n.e.)
- Eannatum (2454 – 2425 p.n.e.)
- Enanntum I (2424 – 2405 p.n.e.)
- Entemena (2404 – 2375 p.n.e.)
- Enanntum II (2374 – 2365 p.n.e.)
- Enentarzi (2364 – 2359 p.n.e.)
- Lugalanda (2358 – 2352 p.n.e.)
- Urunimgina (2351 – 2342 p.n.e.)
- Lugalzaggesi (2340 – 2316 p.n.e.)
DYNASTIA Z AKADU
- Sargon (2334 – 2279 p.n.e.)
- Rimusz (2278 – 2270 p.n.e.)
- Manisztusu (2269 – 2255 p.n.e.)
- Naramsin (2254 – 2218 p.n.e.)
- Szarkaliszarri (2217 – 2193 p.n.e.)
- Okres anarchii (2192 – 2190 p.n.e.)
- Dudu (2190 – 2169 p.n.e.)
- Szuturul (2168 – 2154 p.n.e.)
DYNASTIA Z UR
- Urnammu (2112 – 2095 p.n.e.)
- Szulgi (2094 – 2047 p.n.e.)
- Amarsuena (2046 – 2038 p.n.e.)
- Szusin (2037 – 2029 p.n.e.)
- Ibbisin (2028 – 2004 p.n.e.)
DYNASTIA Z ISIN
- Iszbierra (2017 – 1985 p.n.e.)
- Szuiliszu (1984 – 1975 p.n.e.)
- Iddindagan (1974 – 1954 p.n.e.)
- Iszmedagan (1954 – 1935 p.n.e.)
- Lipitisztar (1934 – 1924 p.n.e.)
- Urninurta (1923 – 1896 p.n.e.)
- Bursin (1895 – 1875 p.n.e.)
- Lipitenlil (1874 – 1870 p.n.e.)
- Erraimitti (1869 – 1863 p.n.e.)
- Enlibani (1862 – 1839 p.n.e.)
- Zambija (1838 – 1836 p.n.e.)
- Iterpisza (1835 – 1832 p.n.e.)
- Urdukuga (1831 – 1828 p.n.e.)
- Sinmagir (1827 – 1817 p.n.e.)
- Damikiliszu (1816 – 1794 p.n.e.)
DYNASTIA Z LARSY
- Naplanum (2026 – 2006 p.n.e.)
- Emisum (2005 – 1978 p.n.e.)
- Samium (1977 – 1943 p.n.e.)
- Zabaja (1942 – 1934 p.n.e.)
- Gungunum (1933 – 1907 p.n.e.)
- Abisare (1906 – 1896 p.n.e.)
- Sumuel (1895 – 1867 p.n.e.)
- Nuradad (1866 – 1851 p.n.e.)
- Siniddinam (1850 – 1842 p.n.e.)
- Sineribam (1843 – 1842 p.n.e.)
- Sinikiszam (1841 – 1837 p.n.e.)
- Silliadad (1836 – 1835 p.n.e.)
- Waradsin (1835 – 1823 p.n.e.)
- Rimsin (1822 – 1763 p.n.e.)
Podbój przez Babilonię 1763 p.n.e.
SZTUKA SUMERU I AKADU
Religia Mezopotamii w swojej
najstarszej fazie była religią sił natury, takich jak niebo, wiatr, góry
czy rzeki. Początkowo cześć oddawano samym tym zjawiskom, a w poezji
mitologicznej i plastyce nadawano im kształty oddające wizualnie ich
właściwości. Tak na przykład siłę zawartą w chmurze burzowej oddawano w
postaci ogromnego ptaka, unoszącego się na rozpostartych szeroko
skrzydłach. Bardzo wcześnie zaczęto nadawać owym wyobrażeniom kształty
ludzkie, którym towarzyszyły często wcześniejsze nie ludzkie atrybuty,
na przykład ramiona boga słońca przenikały promienie, a z ludzkich ciał
bogów wegetacji wyrastały gałązki. W późniejszym okresie niemal
powszechnie nadawano bogom ludzką postać. Wtedy myśl religijna także
urządziła ich świat na wzór człowieczego. W bogach widziano więc
wielkich posiadaczy ziemskich, arystokratów, wszechpotężną klasę
potulnie obsługiwaną przez ludzi. Z czasem, na przełomie II i I
tysiąclecia p.n.e. bogowie coraz wyraźniej przeobrażali się w bóstwa
narodowe i byli identyfikowani z politycznymi aspiracjami swoich
wiernych. Bogowie miast stołecznych ewoluowali w kierunku
przekształcenia się w jedną rozstrzygającą wszystko siłę boską. Panteon
bóstw przytoczony poniżej pochodzi mniej więcej z tego właśnie okresu.
Sztuka sumeryjska rozwijała się od końca IV tysiąclecia
p.n.e. w miastach-państwach Sumeru (Eridu, Uruk, Ur, Girsu, Lagasz, Nippur). W
okresie wczesnosumeryjskim (3200–2600 p.n.e.) budowano miasta otoczone murami
obronnymi, domy z izbami skupionymi wokół dziedzińca — świetlika; w centrum
miasta — ośrodek kultowy: świątynia (początkowo na wysokim tarasie, z którego
rozwinął się zigurat) i pałac władcy; budulcem była suszona cegła (w budowlach
reprezentacyjnych — z okładziną z cegły palonej), spoiwem — muł i smoła
bitumiczna; znano łuk, sklepienie i fałszywą kopułę (grobowce królewskie w Ur);
rzeźba: figurki wotywne z terakoty lub alabastru, kamienne rzeźby
przedstawiające zgeometryzowane postacie ludzkie, kamienne wazy reliefowe (np.
waza z Uruk), wazy z metalu (np. srebrna waza Entemeny), stele pamiątkowe (np.
stela Eanatuma) i reliefy o kompozycji pasowej, izokefalicznej, z wyeksponowaną
postacią władcy (twarz i nogi - z profilu, tors - en face); tematyka
przedstawień — sceny mitologiczne, historyczne i kultowe; znano technikę
inkrustacji (z kawałków lapis lazuli i muszli na drewnianej płycie pokrytej
asfaltem — np. tzw. sztandar z Ur) i mozaikę (czarno-czerwono-białą); wysoki
poziom osiągnęło rzemiosło artystystyczne, zwłaszcza złotnictwo (złota
biżuteria ozdobiona szlachetnymi i półszlachetnymi kamieniami, drewniana
figurka kozła obłożona złotą blachą, okucia harf), ceramika malowana w barwne
wzory figuralne i geometryczne, wyroby z metali, gliptyka (pieczęcie
cylindryczne z przedstawieniami głównie o treści mitologicznej). Opanowanie
Mezopotamii przez Akadów okolo 2400 p.n.e. położyło kres rozwojowi sztuki
starosumeryjskiej. Dzieła powstające w wiekach następnych świadczą o
wykorzystaniu osiągnięć kultury sumeryjskiej przez przybyszów. Sztuka okresu
neosumeryjskiego (2150–2000 p.n.e.), zwana sumeryjskim renesansem, nawiązywała
do tradycji okresu wcześniejszego, podniósł się natomiast jej poziom
artystyczny i techniczny; wyróżniała się rzeźba portretowa (posągi Gudei z
Lagasz); sztuka sumeryjska, przez wpływ na sztukę babilońską i asyryjską,
odziałała na sztukę późniejszych cywilizacji Mezopotamii.
Sztuka akadyjska rozwijała się 2340–2200 p.n.e. w
Mezopotamii w okresie istnienia państwa Akad; stanowiła twórcze rozwinięcie
sztuki sumeryjskiej, rozszerzyła obszar oddziaływania kultury mezopotamskiej
poza granice Międzyrzecza; do naszych czasów przetrwało niewiele zabytków; w Esznunie
zachowały się pozostałości 2 świątyń, na planie wydłużonego prostokąta; w Tell
Brak odkryto warowny pałac z czasów Naramsina - budowla na planie kwadratu (100
× 100 m) z dziedzińcami, wieloma wąskimi pomieszczeniami, otoczona potężnym
murem; podobną ufortyfikowaną budowlę odkryto w Aszur (tzw. Stary Pałac);
rzeźbę pełną reprezentują fragmentarycznie zachowane monumentalne posągi
władców (np. diorytowy posąg króla Manisztusu), odznaczające się starannym
modelunkiem; rysy twarzy i fryzurę przedstawiano w sposób naturalistyczny
(alabastrowe głowy z Aszur); pojawiła się rzeźba o wyidealizowanym portrecie
(brązowa głowa władcy znaleziona w Niniwie); precyzyjnym wykonaniem odznaczają
się liczne zachowane gliniane posążki wotywne; płaskorzeźbione stele kamienne,
opowiadające o czynach militarnych władców, charakteryzują się swobodniejszą
kompozycją scen niż w sztuce sumeryjskiej (stela Sargona); najbardziej znanym
dziełem sztuki akadyjskiej jest stela Naramsina; w gliptyce pojawiły się
pieczęcie większych rozmiarów (do 15 cm) niż w okresie poprzednim, zdobione
scenami kultowymi, religijnymi, polowań, postaciami ze świata mitologii itp.; w
porównaniu z wcześniejszymi dziełami sumeryjskimi sztuka akadyjska
charakteryzuje się doskonalszą techniką, dążeniem do naturalizmu, dynamiką
ujęcia tematu; sztuka akadyjska stanowi krótki, lecz ważny etap w rozwoju
sztuki Mezopotamii.
MITOLOGIA SUMERYJSKA
ADAPA
Syn
Ea i król Eridu. Był uważany za pierwszego człowieka – mędrca, ale nie
był nieśmiertelny. Adapie przypisuje się wynalezienie mowy. Kiedy
wypłynął na wody Zatoki Perskiej by łowić ryby, został zaatakowany
uderzeniami wiatru południowego, lecz przekleństwo było tak silne, że
połamało napastnikowi skrzydła. Oburzeni bogowie wezwali winowajcę do
nieba. Wtedy ojciec Adapy, Ea ubrał go w pokutny wór i poradził mu żeby
nie spożywał żadnego ofiarowanego mu tam pokarmu. Przywitany przez boga
śmierci – Dumuziego, Adapa powiedział mu, iż opłakuje jego nieobecność
na ziemi, co zostało przez niego dobrze przyjęte. Jego szczere
przyznanie się do winy dobrze usposobiło doń bogów, którzy nawet
ofiarowali mu pokarm życia. Adapa wymówił się od ich spożycia i powrócił
do Eridu.
AN
Personifikacja
niebios w mitologii sumeryjskiej. Bóg pochodził z wczesnego okresu i
był postacią ukrytą w cieniu, utrzymywaną przy życiu poprzez mit o
stworzeniu świata. Był on ojcem Enlila, a jego symbolem była gwiazda.
ENLIL
Bóg powietrza. Na początku pierwotne wody wyłoniły kosmiczną górę składającą się z niebios i ziemi. Ze związku ich pochodził Enlil.
Głównym darem jaki przekazał ludziom była motyka – narzędzie mające im
pomóc w budowie miast, w tym jego siedziby, miasta Niuppur. Mit o
narodzinach księżyca opowiada o skazaniu Enlila na pobyt w świecie
podziemnym za uwiedzenie bogini Ninlil. Ta jednakże podązyła za
ukochanym do podziemia i tam urodziła Nannę – boga księżyca. Enlil
umożliwił jakoś ucieczkę swojemu dziecku ze świata podziemnego, by mogło
ono zajaśnieć na nocnym niebie.
ENKI
Sumeryjski
bóg wody pochodzący z Eridu. Wraz z Anu – bogiem niebios, Enlilem –
bogiem powietrza i Ninhursangą – matką ziemią należał do grupy bogów
stworzycieli. W rajskim Tilmun bóg wody żył wraz z Ninhursangą. Było to
szczęśliwe miejsce, gdzie zwierzęta nie robiły sobie nawzajem szkody,
gdzie nie znano chorób ani starości. Związek tych dwojga bóstw zamienił
wyspę w ogród pełen owoców. Lecz między parą doszło do zerwania, gdy Enki
zjadł osiem roślin wyhodowanych przez Ninhursangę. Bogini rzuciła nań
przekleństwo śmierci i choroby zaatakowały osiem części jego ciała.
Strach padł na bogów. Sytuacja wydawała się beznadziejna, gdy wtem lis
obiecał, że za odpowiednim wynagrodzeniem sprowadzi Ninhursangę do
Tilmun i nakłoni ją do zdjęcia klątwy. Gdy tak się stało, matka ziemia
stworzyła osiem bóstw, żeby wyleczyły z cierpień jej małżonka. Z bogiem
Enki łączy się jeszcze jeden mit – o stworzeniu ludzi i potopie. Ta
sumeryjska legenda zaczyna się od narzekań bogów na trud z jakim
przychodziło im zdobywanie pożywienia. Enki zgodził się spełnić prośbę
bogów, by dać im służących i ulepił z gliny człowieka. Ostrzegł także o
potopie pobożnego króla Sippar – Ziusiudrę. Bogowie bowiem mający
wkrótce dosyć męczących pomocników, jakimi okazały się istoty
śmiertelne, postanowili unicestwić mieszkańców ziemi.
GILGAMESZ
Na wpół legendarny król Uruk i bohater akadyjskiego „Eposu o Gilgameszu„
opartego na mitach istniejących w Sumerze od stuleci. Gilgamesz urodził
się ze związku bogini z człowiekiem – w dwóch trzecich był bogiem, zaś w
jednej trzeciej śmiertelnikiem. Prześladujący bohatera strach przed
śmiercią pobudził go do wspaniałych czynów. Tak przedstawia go mit
sumeryjski, natomiast epos akadyjski ukazuje Gilgamesza jako tyrana.
Jego poddani błagali bogów o pomoc i bogini matka stworzyła dzikiego
człowieka zwanego Enkidu. Miał on obalić Gilgamesza. Walka obu mocarzy
zakończyła się porażką Enkidu i dała początek ich dozgonnej przyjaźni.
Dwaj przyjaciele rozpoczęli ciąg awanturniczych przygód. Najechali Las
Cedrowy, a strzegącego go olbrzyma, ziejącego ogniem Huwawę zabili z
pomocą gwałtownych wiatrów. Po powrocie z tej wyprawy bogini Isztar
ofiarowała Gilgameszowi swoją miłość, ale została odepchnięta.
Doprowadzona do wściekłości stworzyła niebiańskiego byka, który
spustoszyłby ziemię. Gdy potwór rozpoczął dzieło zniszczenia obaj
bohaterowie zabili go. Lecz wyczyn ten podsycił gniew bogów i
zadecydowano, że karą za ich arogancję będzie śmierć Enkidu.
Przepełniony żalem Gilgamesz, który zdał sobie sprawę i ze swojej
śmiertelności, poszedł po poradę do swojego przodka Utnapisztima, który
uzyskał nieśmiertelność. Utnapisztim jedyną dla niego szansę widział w
zdobyciu rośliny „Nigdy się nie zestarzejesz„ rosnącej na dnie morza.
Gilgamesz narażając się na wielkie niebezpieczeństwa wydobył ją z
głębiny morskiej i uszczęśliwiony ruszył do Uruk. Lecz w drodze do domu
usnął przy stawie, a wtedy wąż zwabiony cudownym zapachem ziela porwał
je i połknął. Natychmiast też odmłodził się i zrzucił skórę. Gdy
Gilgamesz po obudzeniu stwierdził co się stało, zrozumiał, iż śmierć
jest jego przeznaczeniem i długo szlochał przejęty głębokim smutkiem.
Wrócił do Uruk i odtąd był dobrym i sprawiedliwym władcą dla swych
poddanych.
INANA
W okresie wczesnosumeryjskim oddawano cześć parze bóstw: bogini matce Inanie
i jej małżonkowi Dumuziemu. Inana była najważniejszą boginią w
panteonie sumeryjskim. Była córką Ana, identyfikowano ją z planetą
Wenus. Jako bogini wojny pokonała boga gór Ebeha, co najwidoczniej
nawiązywało do zwycięstwa odniesionego nad nieustannie wdzierającymi się
na sumeryjskie ziemie Semitami. Najbardziej jednak znana była jako
bogini płodności i miłości.
NINHURSANGA
Wraz
z Anem, Enlilem i Enki należy do głównych bóstw sumeryjskich. Najwyższą
z nich władzę miał An – ojciec bogów, następne miejsce zajmował jego
syn Enlil wzbudzający respekt i posłuszeństwo należne najstarszemu
bratu. Tą samą pozycje zajmuje Ninhursanga
jako najstarsza siostra. Enki, który w rodzinie zjawił się później był
małżonkiem Ninhursangi. Ninhursanga reprezentowała plony zbierane z
gleby. Do jej domeny należały: dzika zwierzyna, cykl narodzin i
instytucja królestwa.
NINURTA
Sumeryjski
bóg wojny. Pod jego władzą znajdowały się również wiosenne wylewy rzek i
burze z piorunami. U jego boku zawsze występował Zu, ptak – burza o
głowie lwa. Na początku Ninurta był panem pługa, a dopiero potem stał się archetypem króla wojownika.
NANNA
Bóg
księżyca z Ur, pierwszy syn Enlila, boga powietrza. Nanna łączony był z
płodnością, światem pozagrobowym i instytucją królestwa. W jednym z
mitów Ningal, matka bogini Inany zgodziła się ulec miłości Nanny, ale
dopiero po spełnieniu przez niego następujących warunków: gdy napełni
rzeki wodą umożliwiając wczesny wylew, gdy sprawi, że zboża wyrosną na
polach, że ryby będą w stawach itd. Gdy wszystko to się stało, wtedy
Ningal zamieszkała z Nanną w jego mieszkaniu położonym wysoko na
szczycie zikkuratu w Ur.
ZU
W
mitologii Mezopotamii trwałe miejsce ma legenda o tabliczkach
przeznaczenia – tupsimati, na których spisane były prawa powszechne. Zu –
ptak burzy o głowie lwa porwał te tabliczki Enlilowi i poważnie
zagroził życiu bogów, albowiem ten kto je nosił na piersi był najwyższym
władcą świata. Strapione i przestraszone zgromadzenie bogów nie mogło
znaleźć chętnego do walki z tym budzącym przerażenie ptakiem. Wreszcie
wystąpił syn Enlila, Ninurta – bóg wojny, znalazł on gniazdo Zu na
baśniowej górze Sabu i przemocą odebrał mu tabliczki, zmuszając do
uległości. Odtąd Zu występował w orszaku Ninurty.
GALERIA
GALERIA
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz