Babilonia



Babilonia obejmuje płaską nizinę, przez którą przepływają dwie wielkie rzeki – Tygrys i Eufrat. Nizinę ograniczają od wschodu i północy góry Zagros i Kurdystanu, na zachodzie i południu pustynie Syryjska i Arabska. Na południu, gdzie gorące i suche wiatry sprzyjały dojrzewaniu owoców uprawiano palmę daktylową. Obficie występująca glina służyła do wyrobu cegieł, z których wznoszono domy mieszkalne i monumentalne budowle, a także tabliczki do pisania.

OKRES STAROBABILOŃSKI (2000 – 1595 r. p.n.e.)

Dzieje Babilonii rozpoczyna się tradycyjnie od upadku III dynastii z Ur. Przyczyną  nastania nowej epoki była migracja Amorytów z obszarów pustynnych do Mezopotamii.  Przybysze ci stanowiący dużą grupę semitojęzycznych pół-nomadów zdobyli wiele miast – państw, w których założyli nowe dynastie, a następnie przechodzili do osiadłego trybu życia przejmując zdobycze cywilizacyjne opanowanego przez siebie kraju. Ta epoka dziejów babilońskich (2000 – 1763 r. p.n.e.) upłynęła pod znakiem chaosu z powodu morderczych wojen pomiędzy ich dynastiami. Jednakże dwa miasta – Isin i Larsa zdobyły kolejno dominującą pozycję, tak że okres ten bierze miano od ich nazw.  Miasto Larsa zostało ostatecznie zdobyte przez amoryckiego wodza Kudurmabuga, który kolejno osadził na tronie swoich dwóch synów: Waradsina i Rimsina, a sam w dalszym ciągu prowadził militarne kampanie. Rimsin kontynuował ekspansywne poczynania  małego imperium stworzonego przez swego ojca zdobywając ostatecznie Isin – odwiecznego wroga Larsy. Był to jednak ostatni moment chwały tego miasta, bowiem w 30 lat później w 1763 r. p.n.e. zostało ono zdobyte przez Hammurabiego z Babilonu, który w ten sposób zapoczątkował nową erę. Król ów był szóstym z kolei władcą I dynastii babilońskiej. Odziedziczył bezpieczne, choć skromne rozmiarami państwo. Podczas swego panowania Hammurabi prowadził misterną grę dyplomatyczną, a jednocześnie stoczył serię wojen z rywalizującymi miastami, przede wszystkim z Larsą, Esznuną, Mari i królem Szamsziadadem I z Asyrii. Okres starobabiloński, a zwłaszcza czasy Hammurabiego uważa się za klasyczną epokę cywilizacji babilońskiej. Doszło wówczas do rozkwitu kultury, która powstała w wyniku zmieszania się różnorodnych elementów etnicznych z cywilizacją sumeryjsko – akadyjską. Semicki język babiloński był dialektem akadyjskim, a zapisywano go pismem klinowym stworzonym pierwotnie dla utrwalenia mowy Sumerów. Struktura polityczna i ekonomiczna była początkowo taka sama jak w III tys. p.n.e. Istniało wiele małych miast – państw rządzonych przez lokalne dynastie. Stopniowo rodziła się tendencja do tworzenia struktur imperialnych. Na czele religijnego panteonu stała trójca bogów: An, Enlil i Enki, lecz wraz z powstaniem I dynastii z Babilonu główny bóg tego miasta Marduk uzyskał status zbliżony do Enki, stając się jego synem. Po śmierci Hammurabiego jego imperium poddane zostało silnym naciskom wywieranym przez zewnętrzne ludy i potęgi. Jedną z tych sił byli Kasyci – niepiśmienny lud górski. Drugą groźną siłą był lud z Kraju Nadmorskiego, którego królestwo rozciągało się nad brzegami Zatoki Perskiej. Było to potężne państwo dokonujące poważnych inwazji na posiadłości następców Hammurabiego i przez pewien czas władające miastem Niuppur położonym w centrum niziny mezopotamskiej. Zewnętrzną potęgą, która spowodowała upadek I dynastii babilońskiej było królestwo Hetytów w Anatolii. Jego władca Mursilis I najechał Babilonię i złupił sam Babilon. Jest rzeczą zastanawiającą, że bezpośrednio po dokonaniu tych czynów wycofał się z Mezopotamii. Z powstałej wówczas próżni politycznej skorzystali Kasyci, którzy objęli władzę nad tym obszarem.

OKRES ŚREDNIOBABILOŃSKI (1595 – 1000 r. p.n.e.)

Dynastia kasycka została założona w Babilonii w 1595 r. p.n.e. Jednym z wczesnych królów był Agum I. Szczycił się on panowaniem nad większą częścią Babilonii. Kolejny charakterystyczny władca to Burnaburiasz II, za którego panowania doszło do przewrotu, co w konsekwencji spowodowało ingerencję Asyryjczyków w sprawy babilońskie i osadzenie na tronie Kurigalzu II. Fakt ów zapoczątkował znakomity okres w historii Kasytów, bowiem władca ten poprowadził ich armię na pomyślne wyprawy przeciwko różnym wrogom, włączając w to Elamitów i Asyryjczyków. Niewiele wiadomo o dziejach Babilonii po okresie amarneńskim, aż do ostatnich dni dynastii kasyckiej. Epoka ta charakteryzowała się ciągłymi konfliktami pomiędzy Babilonią a dwoma jej najbliższymi sąsiadami – Elamem i Asyrią. Król tego ostatniego państwa Tukultininurta I najechał kraj i zdobył Babilon wywożąc do Asyrii podobiznę boga Marduka. Jednakże okupacja Babilonii była krótkotrwała i odzyskano w końcu zarówno niepodległość, jak i posąg opiekuńczego bóstwa. Wrogie stosunki z Asyrią i Elamem utrzymywały się przez dziesięciolecia, aż dwa ataki przeprowadzone przez te państwa doprowadziły do upadku dynastii kasyckiej w 1155 r. p.n.e. Z popiołów pożogi narodziła się nowa linia władców pierwotnie wywodzących się z Isin. Ostatecznie stolica została przeniesiona z Durkurigalzu do Babilonu. Tam też rezydował najważniejszy z królów tej dynastii Nabuchodonozor I. U podstaw niezwykłej sławy Nabuchodonozora leżała jego pomyślna wojna z Elamem, w wyniku której przywieziono z powrotem boski posąg Marduka zabrany przez Elamitów po obaleniu dynastii kasyckiej. Marduk został ponownie umieszczony w swej świątyni w Babilonie i po raz pierwszy uznany oficjalnie za króla wszystkich bogów, zajmując w ten sposób miejsce starożytnego sumeryjskiego boga An. Nabuchodonozor czynił również zbrojne wypady na pogranicza Asyrii, wzniósł też wiele budowli nie tylko w samym Babilonie, lecz także w szeregu innych miast kraju. Ta epoka pomyślności trwała również za bezpośrednich następców Nabuchodonozora, jednakże u schyłku tysiąclecia Babilonia stawała się coraz częściej obiektem najazdówsemitojęzycznych pół-koczowników – Aramejczyków. Babilonia znów wchodziła w ciemny okres swej historii.

OKRES NOWOBABILOŃSKI (1000 – 539 r. p.n.e.)

Aramejczycy byli charakterystycznym i zarazem niszczącym elementem w  Babilonii, lecz stopniowo zaczęli prowadzić osiadły tryb życia i zlewać się  z  miejscowym  społeczeństwem.  Ich  obecność  spowodowała  jednak  zasadniczą  zmianę  jaką  było  powolne  zastępowanie  w  powszechnym  użyciu języka  babilońskiego  aramejskim,  choć  ten  pierwszy  utrzymywał  się  w  piśmiennictwie  i  mowie  wśród  warstw  wykształconych.  Asyria  przeżywała  w  IX w. p.n.e.  okres  odrodzenia  potęgi  politycznej,  lecz  powstrzymywała  się  od  naruszenia nietykalności  swego  południowego  sąsiada.  Królów  obu  państw  łączyły  traktaty  gwarantujące  wzajemne  poszanowanie  interesów,  a  gdy  za  panowania  Mardukzakir  I  doszło  w  Babilonii  do  rewolty,  asyryjski  władca  Salmanasar  III  przybył  w  celu  jej  stłumienia  i  pomógł  królowi  odzyskać  tron.  Dopiero  pod  koniec  wieku  rozpoczął  się konflikt  między  sąsiadami  odradzający  się  sporadycznie  w  VIII w. p.n.e.  W  tym  czasie  Babilonia  była  stroną  silniejszą,  jako  że  Asyria  przeżywała  okres  przejściowego  osłabienia.  Przez  pozostałą  część  VIII w. p.n.e. życiem  politycznym  Babilonii  wstrząsały  niepokoje,  których  przyczyną  byli  Chaldejczycy – mówiący  po  semicku  lud,  który  dostał  się  do  Mezopotamii  już  wcześniej,  a  obecnie  osiedlił  się  wzdłuż  wybrzeży Zatoki Perskiej.  Jedno  z  plemion  chaldejskich – Jakin  ze  swym  królem Merodachbaldanem II  na  czele  i  elamicką  pomocą  podjęło  wiele  prób  zdobycia  korony  babilońskiej  dwukrotnie  uwieńczonych  sukcesem.  Asyryjczycy  wszelkimi  sposobami  usiłowali  pokonać  oddziały  Merodachbaladana,  a  jego  samego  wziąć  do  niewoli.  Okazał  się  on  jednak  zbyt  zręcznym  dla  nich  przeciwnikiem.  Władza  w  Babilonii  niczym  piłka  przechodziła  na  przemian od  Chaldejczyków  do  Asyryjczyków,  a  nieszczęsnymi  ofiarami  tej  rywalizacji  byli  przede  wszystkim  sami  Babilończycy.  System  ten  załamał  się  drastycznie,  gdy  jeden  z  tych  królów,  syn  Senacheriba  został  ujęty  przez  Babilończyków  i  wydany  armii  elamickiej.  Rozwścieczony    zdradą  król  asyryjski  przeprowadził  całą  serię  kampanii  wymierzonych  przeciwko  Elamitom  i  Babilończykom,  które  skończyły  się  zdobyciem  i  zniszczeniem  Babilonu  w  689 r. p.n.e.  Po  czym  Asyryjczycy  podjęli  gigantyczny  program  odbudowy, lecz kipiąca w sercach Babilończyków nienawiść  doprowadziła w końcu do wybuchu poważnego, trwającego od 652 – 648 r. p.n.e. powstania.  W  tym  czasie Babilonią  rządził Szamaszszumaukin,  brat panującego  w  Asyrii  Asurbanipala.  Ten  drugi  ostatecznie  zwyciężył  pokonując  zbuntowanego  brata.  Około  20  lat  po  stłumieniu  powstania,  Chaldejczycy  podjęli  kolejną  próbę  zdobycia  władzy  nad  Babilonią  i  udało  im  się  założyć  dynastię,  która  miała  stać  się  najpotężniejszą  w  dziejach  tego  państwa.  Osiągnął  to  Nabopolassar  przeprowadzając  serię  ataków  przeciwko    Asyryjczykom. Po zdobyciu korony nie zatrzymał impetu ofensywnych  działań,  lecz  w  przymierzu  z  Medami  wdarł  się  na  terytorium  asyryjskie  na  trwałe  przyłączając  do  swego  państwa  zdobyte  ziemie.  Miasta  asyryjskie  padały  jedno  po  drugim,  a  stolica  państwa  Niniwa  została  wzięta  po  trzymiesięcznym  oblężeniu  w  612 r. p.n.e.  Siły  wroga  nie  były  jednak  jeszcze  całkowicie  złamane,  jako  że  na  zachodzie  w  Harranie  pojawiła  się  popierana  przez  Egipt  dynastia  asyryjska.  Armie  Nabopolasara  zdobyły  Harran,  a  następnie  w  605 r. p.n.e.  zadały  decydującą  klęskę  siłom  egipskim  pod  Karkemisz.  Dzięki  temu  zwycięstwu  Babilonia  zdobyła  nie  tylko  panowanie  nad  Asyrią  właściwą,  lecz  odziedziczyła  także  jej  imperium.  Podczas  ostatnich  lat  panowania  Nabopolasara  kampaniami  wojennymi  kierował  jego  syn  Nabuchodonozor  II. On to właśnie był zwycięzcą spod Karkemisz. Po śmierci ojca rozpoczął jeden z najznakomitszych   okresów   w  babilońskich  dziejach.  W dalszym  ciągu  prowadził  energiczne  działania  wojenne.  Królestwo  Judzkie  licząc na pomoc  Egiptu  stawiło  opór Babilończykom.  W  odpowiedzi  Nabuchodonozor  dwukrotnie  zdobył  Jerozolimę. Czyniąc  to  po raz  drugi  w  587 r. p.n.e.  usunął  ostatecznie  panującą  w  Judzie  dynastię  i  nakazał  masowe  przesiedlenie  mieszkańców  królestwa  do  Babilonii, co  określane  jest  w  żydowskiej  tradycji  jako  niewola  babilońska.  Po  śmierci  Nabuchodonozora  nastąpił  krótki  okres  panowania  mało  znanych  monarchów,  a  następnie  tron  objął  ostatni  przedstawiciel  dynastii  nowobabilońskiej – Nabonid.  Los  wyznaczył  mu  do  odegrania  tragiczną  rolę  w  dramacie  upadku  Babilonu.  Gdy  najazd  Cyrusa  Wielkiego  z  Persji  zagroził  Babilonii,  Nabonid  z  poświęceniem  bronił  swego  królestwa.  Ostatecznie  jednak  Babilon  został  zdobyty  w  539 r. p.n.e.  Gdy  w  niecały  wiek  później  Herodot  opisywał  to  miasto,  które  nie  mogło ulec  wielkim  zmianom  od  czasów  babilońskiej  niepodległości,  nazwał  jego  wiszące  ogrody  Semiramidy  jednym  z  siedmiu  cudów  świata.

TABLICA CHRONOLOGICZNA KRÓLÓW BABILONII

I DYNASTIA Z BABILONU

- Sumuabum (1894 – 1881 p.n.e.)
- Sumulael (1880 – 1845 p.n.e.)
- Sabium (1844 – 1831 p.n.e.)
- Apilsin (1830 – 1813 p.n.e.)
- Sinmuballit (1812 – 1793 p.n.e.)
- Hammurabi (1792 – 1750 p.n.e.)
- Samsuiluna (1749 – 1712 p.n.e.)
- Abieszu (1711 – 1684 p.n.e.)
- Ammiditana (1683 – 1647 p.n.e.)
- Ammisaduka (1646 – 1626 p.n.e.)
- Samsuditana (1625 – 1595 p.n.e.)

DYNASTIA KASYCKA

- Gandasz (1729 – 1704 p.n.e.)
- Agum I (1703 – 1682 p.n.e.)
- Kasztiliaszu I (1681 – 1682 p.n.e.)
- Urzigurumasz (1681 – 1660 p.n.e.)
- Harba
- Burnaburiasz I
- Karaindasz
- Harbekadaszman I
- Kurigalzu I
- Enlilkadaszman I (1373 – 1360 p.n.e.)
- Burnaburiasz II (1359 – 1333 p.n.e.)
- Karahardasz (1333 p.n.e.)
- Nazibugasz (1333 p.n.e.)
- Kurigalzu II (1332 – 1308 p.n.e.)
- Nazimaruttasz (1307 – 1282 p.n.e.)
- Kadaszmanturgu (1281 – 1264 p.n.e.)
- Enlilkadaszman II (1263 – 1255 p.n.e.)
- Enlilkudur (1254 – 1246 p.n.e.)
- Szagaraktiszuriasz (1245 – 1233 p.n.e.)
- Kasztiliaszu IV (1232 – 1225 p.n.e.)
- Tukulitninurta I (1225 p.n.e.)
- Enlilnadinszumi (1224 p.n.e.)
- Harbekadaszman II (1223 p.n.e.)
- Adaszumaiddina (1222 – 1217 p.n.e.)
- Adadszumasur (1216 – 1187 p.n.e.)
- Meliszipak (1186 – 1172 p.n.e.)
- Merodachbaladan I (1171 – 1159 p.n.e.)
- Zababaszumaiddina (1158 p.n.e.)
- Enlilnadinahi (1157 – 1155 p.n.e.)

DYNASTIA Z ISIN

- Mardukabitahheszu (1157 – 1140 p.n.e.)
- Ittimardukbalatu (1139 – 1132 p.n.e.)
- Niniutanadinszumi (1131 – 1126 p.n.e.)
- Nabuchodonozor I (1125 – 1104 p.n.e.)
- Enlilnadinapli (1103 – 1100 p.n.e.)
- Marduknadinahhe (1099 – 1082 p.n.e.)
- Mardukszapikzeri (1081 – 1069 p.n.e.)
- Adadapaliddina (1068 – 1047 p.n.e.)
- Mardukahheriba (1046 p.n.e.)
- Mardukzer (1045 – 1034 p.n.e.)
- Nabuszumulibur (1033 – 1026 p.n.e.)

DYNASTIA Z KRAJU MORZA

- Simbarszipak (1025 – 1008 p.n.e.)
- Eamukinzeri (1008 p.n.e.)
- Kaszszunadinahhe (1007 – 1005 p.n.e.)

DYNASTIA Z BAZI

- Eulmaszszakinszumi (1004 – 988 p.n.e.)
- Ninurtakudurriusur I (987 – 985 p.n.e.)
- Szirktiszukamuna (985 p.n.e.)
- Marbitiapalusur (984 – 979 p.n.e.)

DYNASTIA MIESZANA

- Nabumukinapli (978 – 943 p.n.e.)
- Ninurtakudurriusur II (943 p.n.e.)
- Marbitiahheiddina
- Szamaszmudammik
- Nabuszumaukin I
- Nabuapaliddina
- Mardukzakirszumi I
- Mardukbalassuikbi
- Babaahaiddina
- Ninurtaapl
- Mardukbelzeri
- Mardukapalusur
- Mardukeriba
- Nabuszumaiszkun
- Nabonassar (747 – 734 p.n.e.)
- Nabunadinzeri (733 – 732 p.n.e.)
- Nabuszumaukin II (732 p.n.e.)

DYNASTIA ASYRYJSKA

- Nabumukinzeri (731 – 729 p.n.e.)
- Tiglatpilesar (728 – 727 p.n.e.)
- Szalmaneser V (726 – 722 p.n.e.)
- Merodachbaladan II (721 – 710 p.n.e.)
- Sargon II (709 – 705 p.n.e.)
- Snacherib (704 – 703 p.n.e.)
- Mardukzabirszumi II (703 p.n.e.)
- Merodachbaladan II (703 p.n.e.)
- Belibin (702 – 700 p.n.e.)
- Aszurnadinszumi (699 – 694 p.n.e.)
- Nergaluszezib (693 p.n.e.)
- Mardukmuszezib (692 – 689 p.n.e.)
- Sennacherib (688 – 681 p.n.e.)
- Esarhaddon (680 – 669 p.n.e.)
- Asurbanipal (668 p.n.e.)
- Szamaszszumaukin (667 – 648 p.n.e.)
- Kandalanu (647 – 627 p.n.e.)

DYNASTIA NOWOBABILOŃSKA

- Nabopolassar (625 – 605 p.n.e.)
- Nabuchodonozor II (604 – 562 p.n.e.)
- Mardukamel (561 – 560 p.n.e.)
- Neriglissar (559 – 556 p.n.e.)
- Marduklabaszi (556 p.n.e.)
- Nabonid (555 – 539 p.n.e.)

Podbój przez Persję w 539 p.n.e.

GOSPODARKA BABILOŃSKA

Gospodarka  babilońska  opierała  się  na  rolnictwie,  hodowli  zwierząt,  wytwórczości  rzemieślniczej  i  handlu  zagranicznym.  Pałac  i  świątynie  były głównymi instytucjami  gospodarczymi  posiadającymi  wielkie  obszary  ziemi,  a  także  zajmującymi  się  produkcją  towarów  i  handlem.  Poza  tym  istniały  prywatne  majątki  ziemskie  i  firmy  handlowe.  Handel  odbywał  się  drogą  wymiany,  choć  srebro  było  miernikiem  wartości.  Płatności  dokonywano  w  naturze.  Istniał  znormalizowany  system  miar  i  wag  nadzorowany  przez  władzę  królewską.  W  hierarchii  społecznej  występowało  kilka szczebli.  Na  jej  szczycie  stał  król,  potem  arystokracja,  wolni  obywatele,  ludzie  służący  jako  żołnierze  i  zatrudnieni  w  służbie  cywilnej  oraz  niewolnicy.  Podstawową  jednostką  społeczeństwa babilońskiego  była  rodzina.  Nad  wdowami  i  sierotami  opiekę  roztaczało  państwo, a  zwłaszcza król.  Ustrojem  panującym  w  Babilonii  była  monarchia.  Król  rządził  przy  pomocy  pewnej  liczby  urzędników,  którzy  byli  od  niego  bezpośrednio zależni  i  przed  nim  odpowiedzialni.  Mógł  jednak  osobiście  interweniować  na  każdym  szczeblu  władzy  i  administracji.  Monarchia  była dziedziczna i  następcą  był  zasadniczo  pierworodny  syn  władcy.  Król  był  monarchą  absolutnym,  lecz  w  bardzo  wczesnym  okresie  występowało kilka ograniczeń jego  władzy  polegających  na  obowiązku  szanowania  zwyczajów  i  tradycji  oraz  respektowaniu  prawa  własności  prywatnej, nienaruszaniu  pozycji  możnych,  posłuszeństwie  wobec  religii  i  wróżb.  Król  był  najwyższą  instytucją  we  wszystkich  dziedzinach  z  wyjątkiem  religii,  podlegał  bowiem  rozkazom  głównego  boga  reprezentowanego  przez  arcykapłana.  Król  rezydował  w  pałacu,  którego  wielkość  i  okazałość zależały  od  ogólnego  stanu  państwa.  Monarchę  otaczał  dwór  złożony  z  najwyższych  urzędników  za  wyjątkiem  zarządców  prowincji,  którzy rezydowali  w  swoich  stolicach.  W  haremie,  którego  izolacji  strzegła  gwardia  eunuchów  koncentrowało  się  prywatne  życie  rodziny  królewskiej. W Babilonii  odnaleziono  pewną  liczbę dokumentów  zwanych  kodeksami  prawnymi. Dokumentami tymi są:
- Symeryjskie Prawa Urukaginy (2350 p.n.e.)
- Sumeryjskie Prawa Urnammu (2112 p.n.e.) 
- Sumeryjskie Prawa Lipitisztara (1924 p.n.e.) 
- Babilońskie Prawa Esznuny (1900 p.n.e.)
- Babiloński Kodeks Hammurabiego (1750 p.n.e.)

Choć  trzy  z  nich  napisane    po  sumeryjsku  widoczna  jest  wyraźna  zależność,  niekiedy  wręcz  dosłowna  zgodność  wszystkich  tych  tekstów  świadcząca  o  ciągłości  literackiej  tradycji.    to  włączone  w  ramy  królewskich  inskrypcji  zbiory  niezależnych  od  siebie  przepisów  prawnych  wydawanych  przez  różnych  królów  przy  okazji  rozstrzygania  specyficznych  spraw  sądowych.  Kodeksy  dostarczają  mnóstwa  informacji  nie  tylko  o  babilońskiej  praktyce  prawnej,  lecz  także  o  politycznych,  społecznych,  gospodarczych  i  religijnych  stosunkach  i  instytucjach.  Jedna  z  najbardziej  interesujących  spraw  dotyczy kwestii  uszkodzenia  ciała.  Wcześniejsze  kodeksy  orzekają,  że  w  takich  wypadkach  winny  przestępstwa  zobowiązany  był  do  zapłacenia  grzywny  w  wysokości  odpowiedniej  do  wyrządzonej  krzywdy.  Natomiast  Kodeks  Hammurabiego  przewiduje  fizyczny  odwet.  I  tak  jeśli  ktoś  złamał  ramię  drugiemu  człowiekowi,  jego  ramię  również  powinno  zostać  złamane.  Owa  zasada  „oko  za  oko„  pojawia się  w  Babilonie  wraz  z  Amorytami,  od  których  to  prawo  się  wywodzi.  Spory  pomiędzy  dwiema  lub  więcej  stronami  regulowano  zwykle  na  drodze bezstronnego  rozjemcy.  Gdy  jednak  nie  udawało  się  w  ten  sposób  osiągnąć  porozumienia  spierający  się  zgłaszali  swą  sprawę  do  sądu.  Składał się  on  z  zespołu  sędziów  i  przedstawicieli  starszyzny.  Każda  ze  stron  przedstawiała  swoje  argumenty  i  zazwyczaj  potwierdzała  swą  prawdomówność  złożeniem  przysięgi  na  boga  lub  bogów.  Następnie  składali  swe  zeznania  świadkowie,  również  zobowiązani  do  przysięgi.  Gdy  wszyscy  zostali  już  wysłuchani  sąd  naradzał  się  i  ogłaszał  wyrok.  Konflikty  i  spory  pomiędzy  obywatelami  uważane  były  za  ich  prywatne  problemy,  a  państwo  nie  ścigało  przestępstw  z  urzędu.  Wprawdzie  istniały  więzienia,  lecz  wydaje  się,  że  służyły  one  raczej  celom  politycznym.  Dłużnicy,  którzy  nie  mogli  spłacić  swych  należności  stawali  się  niewolnikami  za  długi.  W  niektórych  wypadkach  o  winie  lub  niewinności  jakiejś  osoby  decydował  sąd  boży.  I  tak  człowiek  oskarżony  o  czary  musiał  skoczyć  do  wody – jeśli  utonął  oznaczało  to  jego  winę,  jeśli  zaś  uratował  się  był  niewinny  i  wtedy  zabijano  jego  oskarżyciela.  Wszelkim  czynnościom  o  charakterze  prawnym  towarzyszyło  spisanie  aktów  na  glinianych  tabliczkach.  Dokumenty  te  dotyczą:  zawierania  małżeństw,  adopcji,  dziedziczenia,  sprzedaży,  wymiany,  najmu, dzierżawy i  pożyczek.

SZTUKA BABILONII 

Sztuka Babilońska rozwijała się w środkowej i południowej Mezopotamii około poł. II tysiąclecia – 1 poł. I tysiąclecia p.n.e. Podstawą jej rozwoju były bezpośrednie tradycje sztuki sumeryjskiej i akadyjskiej. W jej historii wyróżnia się 3 okresy: starobabiloński, średniobabiloński (sztuka Kasytów) i nowobabiloński. Z okresu starobabilońskiego (1 poł. II tysiącl. p.n.e.) zachowało się niewiele zabytków architektonicznych. Najlepiej znanym przykładem są ruiny wielkiego pałacu w  Mari z cennymi fragmentami malowideł ściennych; zachowały się również pozostałości świątyń (w Tell Harmal). Relief starobabiloński reprezentuje przede wszystkim stela Hammurabiego, odznaczająca się zarówno wysokim poziomem artystycznym jak i nowatorstwem formy (portretowe ujęcie twarzy króla oraz próba trójwymiarowego modelunku postaci). Rzeźbę pełną reprezentuje np. portretowa głowa króla Hammurabiego. Drobna plastyka (terakotowa) i gliptyka stały się sztuką masową. Z okresu średniobabilońskiego, kasyckiego (2 poł. II tysiąclecia p.n.e.), zachowały się głównie kamienne stele graniczne, tzw. Kudurru, zdobione  reliefami  o  treści  symbolicznej.  Wprowadzono  też dekorację architektoniczną w postaci figuralnych fryzów z modelowanej cegły (świątynia Inany w Uruk). Malarstwo wiązało się nadal z dekoracją wnętrz (ruiny pałacu w Durkurigalzu). Z okresu nowobabilońskiego, chaldejskiego (1 poł. I tysiąclecia p.n.e.) zachowały się głównie potężne budowle Babilonu z czasów Nabuchodonozora II. Pojawiła się wówczas dekoracja ścienna z glazurowanej, barwnej cegły (brama Isztar z drogą procesyjną do głównej świątyni Marduka; sala tronowa Nabuchodonozora) przedstawiająca wyobrażenia zwierząt (lwy, byki, smoki) i stylizowane ornamenty roślinne — rekonstrukcja w Berlińskich Muzeach Państwowych (Muzeum Pergameńskie). Rzeźbę nowobabilońską reprezentowały reliefowe kudurru oraz drobne, terakotowe rzeźby wotywne. W gliptyce rozpowszechniła się pieczęć płaska — stemplowa ze scenami kultowymi. Podbój perski nie zahamował rozwoju babilońskiej twórczości artystycznej. Jeszcze przez kilkadziesiąt lat wytwarzano dzieła o tradycyjnym babilońskim charakterze stanowiące inspirację dla powstających wówczas prac perskich.

MITOLOGIA BABILOŃSKA

ETANA
Król Kisz. Mit babiloński opowiada o próbie jaką Etana przedsięwziął by dostać się do niebios na grzbiecie orła. Chciał tam zdobyć ziele narodzin dla swojej żony, która była niezdolna do urodzenia syna. Szamasz, bóg słońca doradził Etanie by poszukał orła uwięzionego w głębokim dole. Schwytał go podstępem wąż za to, że porwał mu jego małe dzieci. Etana uwolnił orła, a ten w dowód wdzięczności wzniósł swojego zbawcę ku niebiosom. Ich los jest nieznany. Wydaje się bowiem, że Etana przestraszył się, orzeł wstrzymał lot i obaj spadli na ziemię ponosząc śmierć. Z drugiej jednak strony wiemy, że Etana miał syna, który królował w Kisz

ISZTAR
Isztar wywodziła się od bogini Mylitty, córki sumeryjskiej Inany, bogini płodności i miłości. W mitologii babilońskiej Isztar, żona i siostra Tammuza, zstąpiła do świata podziemnego jako postać wroga i groźna, tak że na wieść o jej zbliżaniu się zbladła bogini podziemia Ereszkigal. Jednakże uległa śmierci, co pociągnęło za sobą takie następstwa na ziemi jak wyschnięcie źródła płodności. Wybawił ją Ea przy pomocy eunucha, który ujął serce pani śmierci, a ta wróciła życie Isztar. Jako bogini wojny Isztar cieszyła się szczególnymi względami w Asyrii. Nosiła łuk i kołczan, a wojowniczego wyglądu dodawała jej broda.

MARDUK
Dosłownie znaczy „Młody byk słońca„. Marduk syn Ea był we wczesnych czasach bogiem magii i zaklęć. Był utożsamiany z Enlilem zwłaszcza po tym, gdy przejął przywództwo w panteonie babilońskim w trakcie kosmicznej walki z Tiamat, smokiem uosabiającym słone wody oceanu. Marduk wyznaczony przez niebiosa na przeciwnika Tiamat zabił ją, zawiesił sobie na piersi tabliczki losu i zaprowadził nowy ład na świecie. Oznajmił zgromadzonym bogom, że centrum wszechświata będzie się znajdowało w Babilonie, gdzie zbudował sobie wspaniały dom. Jego żoną była Sarpanitu – Jaśniejąca, planeta Wenus.

NERGAL
Ereszkigal – pani śmierci wezwała do siebie Nergala, by wytłumaczył się dlaczego uczestnicząc w zgromadzeniu bogów nie złożył należytego hołdu jej posłańcowi. Skazany na zesłanie bóg skorzystał z pomocy czternastu demonów wywołujących choroby przy zawładnięciu siedmioma bramami świata podziemnego. Znalazłszy się w sali tronowej schwycił Ereszkigal za włosy i rzucił ją na podłogę. Nie zrobił jej jednak krzywdy poruszony jej urodą. Wziął ją sobie za żonę i odtąd jako jej małżonek panował w królestwie zmarłych. Z Nergalem łączono różne plagi i niszczycielską siłę słońca. Jako Irra był bogiem zarazy, ognia, walki i pustyni. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz