Plemiona irańskie osiedlając się w dolinach górskich Zagrosu stały się sąsiadami takich ówczesnych potęg jak Urartu, Asyria, Babilonia i Elam. Nic więc dziwnego, że w kulturze, architekturze i sztuce państw kolejnych dynastii znajdujemy tak wiele obcych wpływów. Elamici zapoznali Persów z pismem klinowym i technikami dekoracji architektonicznej. Wzorując się na mezopotamskiej, a od podboju Egiptu także egipskiej ikonografii, Achemenidzi zbudowali wizerunek swojego króla. Kalendarz pierwszych władców tej dynastii to kalendarz babiloński. Wpływom mezopotamskim nie oparła się również religia irańska. I chociaż w każdej dziedzinie i w każdym okresie wyliczanie różnego typu wpływów można by mnożyć, należy zwrócić uwagę, że zostały one pieczołowicie dostosowane do potrzeb i gustów irańskich. Przepych i bogactwo irańskiego dworu zafascynowały nie tylko Aleksandra Wielkiego. Wiele wieków później nowi najeźdźcy, Arabowie, przejęli bez wahania liczne elementy kultury Iranu sasanidzkiego. Język perski stał się w X w. językiem dworskim, kwitła literatura perska karmiąca się legendami o czynach władców perskich. Motywy sasanidzkie znajdujemy w arabskiej metaloplastyce, w tkactwie i malarstwie ściennym. Naśladownictwo monet sasanidzkich stwierdzono nawet w sztuce Chin — dynastii Tang (618 – 906). Już pod koniec XIX w. J. Dieulafoy zwróciła uwagę na zjawisko, o którym dziś często zapominamy, a mianowicie wpływ architektury sasanidzkiej na sztukę romańską. Sklepienia kolebkowe równoległe, typowe dla architektury sasanidzkiej, znajdujemy w katalońskich kościołach katedralnych. Trudno tutaj nie wspomnieć o tkaninach sasanidzkich, które często przybywały do Europy jako produkt wymiany handlowej, a także razem z relikwiami.
MEDOWIE
Terytorium, które później nazwano Iranem, miało już za sobą długą i niespokojną historię, zanim w II tys. p.n.e. pojawiły się tam pierwsze irańskojęzyczne plemiona. Trzeba też pamiętać, że dzisiejszy Iran to tylko część wielkiego świata irańskiego, który niegdyś obejmował rozległe środkowoazjatyckie stepy i górzyste krainy dzisiejszego Tadżykistanu i Afganistanu. Pod koniec III tysiąclecia p.n.e. na południowo-zachodnich terytoriach dzisiejszego Iranu powstało federacyjne państwo, które przez wiele wieków z powodzeniem rywalizowało z potęgami mezopotamskimi. Granice Elamu sięgały od Suzjany (dziś Chuzistan) z jej stolicą Suzą na zachodzie, po Anszan (dziś Fars) na wschodzie. W połowie II tysiąclecia p.n.e. w północno-zachodnim Iranie dokonały się dramatyczne zmiany. Na ten okres archeolodzy datują pojawienie się nowego typu ceramiki, która zastąpiła wcześniejsze naczynia wyróżniające się bogatą dekoracją malarską. Jednobarwne naczynia, o błyszczącej szarej lub czarnej powierzchni, towarzyszyły zmarłym, których w przeciwieństwie do wcześniejszych okresów od tego momentu chowano na rozległych cmentarzyskach położonych poza obrębem osad. Zmiany te przypisuje się plemionom irańskim, które prawdopodobnie w 2 połowie II tysiąclecia p.n.e. przywędrowały tutaj ze wschodu. Niestety, całkowity brak źródeł pisanych nie pozwala na rekonstrukcję wydarzeń tego okresu. Pierwsze wzmianki o plemionach irańskich pochodzą dopiero z czasów panowania asyryjskiego władcy Salmanasara III (858–824 p.n.e.). Terytorium zachodniego i północno-zachodniego Iranu dzieliło między sobą kilka państw. Najsilniejsze z nich, huryckie królestwa Urartu w Armenii i Mannai na południe od jeziora Urmia, obejmowały tereny dzisiejszego irańskiego Kurdystanu oraz królestwo Ellipi w Luristanie. Każde z nich było narażone na konflikt z potężnym sąsiadem, jakim była Asyria usiłująca zapewnić sobie dostęp do surowców mineralnych w górach Zagors i na Wyżynie Irańskiej oraz kontrolę szlaków handlowych biegnących ze wschodu. Stałe zagrożenie ze strony Asyrii zmusiło plemiona irańskie do połączenia swych sił w jeden organizm państwowy, który mógłby powstrzymać ekspansję asyryjską. Prawdopodobnie pod koniec VIII w. p.n.e. rozległe tereny zachodniego Iranu weszły w skład królestwa Medów, które przetrwało do podboju achemenidzkiego. Jedynym źródłem do poznania historii państwa Medów jest relacja Herodota (96–106). Kiedy jednak „ojciec historii” zbierał informacje o królestwie Medów, niemal dwa wieki minęły już od jego upadku, a jego początki przetrwały tylko w legendach. Zdaniem Herodota, twórca królestwa, Dejokes, wykorzystał swą sławę męża sprawiedliwego, narzucił władzę sześciu plemionom medyjskim i założył stolicę nowego państwa — Ekbatanę. Pod wodzą Kyaksaresa Medowie po rozgromieniu, w sojuszu z Nabopolasarem Asyrii, opanowali Kapadocję. W 585 p.n.e. Kyaksares zawarł pokój z królem Lidii Midasem. Zachodnią granicą państwa medyjskiego stała się rzeka Halys. Na wschodzie władza Medów sięgała prawdopodobnie aż po Baktrię. Państwo medyjskie przetrwało najazd plemion scytyjskich być może dlatego, że ci ostatni nie mieli zamiaru pozostać na Bliskim Wschodzie, ale okazało się zbyt słabe by wytrzymać rosnący napór Persów. Persowie znaleźli się w grupie plemion irańskich, które w II tysiącleciu p.n.e. w poszukiwaniu nowych pastwisk dla swych stad opuściły rodzime tereny. Część z nich, razem z Medami, dotarła do środkowego Zagrosu i około 850 p.n.e. zatrzymała się w krainie Parsua, na południowy zachód od jeziora Urmia. Inni w połowie II tysiącleciu dotarli do dzisiejszej prowincji Fars, gdzie przyszło im żyć obok ludności elamickiej, która w tym czasie i na tym terenie w swej olbrzymiej większości wiodła podobnie jak Irańczycy pasterski i koczowniczy tryb życia. Fuzja tych dwóch elementów etnicznych zaowocowała ostatecznie wykształceniem się cywilizacji perskiej, co stało się nie wcześniej niż VI w. p.n.e.
OKRES WCZESNOPERSKI
W historii Persów wydarzeniem decydującym w dużej mierze o ich przyszłym losie było opanowanie Elamu w 600 r. p.n.e. i przeniesienie stolicy rozszerzonego w ten sposób państwa do Suzy, głównego ośrodka kraju. Konsekwencje tego podboju były poważne. Ogromny wpływ na kulturę Persów miało zetknięcie się z wysoką kulturą elamicką. Dynastia perska wywodziła swe początki od legendarnego króla Achemenesa. Po nim panowali kolejno: Teispes, Cyrus I i Kambyzes I. Prawie nic o nich nie wiemy. Cyrus II, słusznie zwany Wielkim od chwili koronacji w 559 r. p.n.e. zdecydowany był zrzucić zwierzchnictwo medyjskie. Najpierw jednak zjednoczył pod swoją władzą wiele plemion perskich i irańskich, nawiązał stosumki dyplomatyczne z Babilonią, a dopiero potem otwarcie wystąpił przeciwko Medom. Z trudnej walki Cyrus wyszedł zwycięsko i w 550 r. p.n.e. Persja wchłonęła państwo medyjskie. Znamiennym rysem nowej polityki perskiej, pod wielu względami różnej od stosowanej przez poprzednie mocarstwa Wschodu, był większy humanitaryzm w obchodzeniu się z pokonanymi przeciwnikami. Nowe państwo irańskie powstałe na skutek zwycięstwa Cyrusa niewiele różniło się od poprzedniego. W miejscu dotychczasowej elity medyjskiej powstała nowa persko – medyjska. Było to nic innego, jak tylko przejście przewodnictwa nad Iranem z rąk jednego plemienia do drugiego. Uśpiwszy czujność Babilonu Cyrus zaatakował Lidię. Nie rozstrzygnięta bitwa rozegrała się w 547 r. p.n.e. nad graniczną rzeką Halys. Krezus, król Lidyjczyków wycofał się do Sardes. Cyrus dogonił go jednak i zdobył stolicę, a samego Krezusa wziął do niewoli. Kolejnym celem Persów był Babilon. Cyrus potrafił tak umiejętnie wykorzystać niepopularność króla babilońskiego Nabonida, że wkroczył w końcu lata 539 r. p.n.e. do Babilonu i ogłosił manifest podkreślając, że jest prawowitym władcą Mezopotamii. Zwycięska armia perska doszła aż do granic Egiptu. Ale dalszą część rządów Cyrusa wypełniły walki na wschodnich rubieżach państwa. Tu, w rejonie rzek Oksos i Jaksartes Cyrus stracił życie w 529 r. p.n.e.
OKRES ŚREDNIOPERSKI
Kambyzes II bez kłopotów objął tron po swoim ojcu Cyrusie Wielkim. W 525 r. p.n.e. rozpoczął realizację od dawna już opracowanych planów najazdu na Egipt. Przy pomocy Arabów przekroczył niebezpieczny, pustynny Synaj i w bitwie pod Peluzjum pokonał faraona Psametyka III. Po tym zwycięstwie Kambyzes bez trudu zajął Memfis. W 522 r. p.n.e. doszła go wieść o przewrocie w Persji. Podczas pośpiesznego powrotu Kambyzes stracił życie w niewyjaśnionych okolicznościach. Dowództwo nad armią przejął Dariusz wywodzący się z bocznej linii Achemenidów. Zdławił on rebelię i to w taki sposób by samemu odnieść z tego korzyści. Ponad rok zabrały mu wysiłki zmierzające do przywrócenia pokoju, albowiem do buntu przyłączyło się wiele krain wchodzących w skład imperium perskiego. Dariusz osiągnął ostatecznie zwycięstwo. Jago politykę cechował odmienny stosunek do klas posiadających. Podczas gdy np. Asyryjczycy z równym okrucieństwem odnosili się do rodzin panujących i możnych, jak do całej ludności podbitego kraju, Dariusz starał się pozyskać warstwy posiadające przez łagodne traktowanie. Tym sposobem zyskał w podbitych krajach sojuszników. Dalszą wytyczną polityki wewnętrznej Dariusza było respektowanie obcych kultów. Efektem szerokiego planowania było utworzenie 20 wielkich jednostek administracyjnych - satrapii. W celu pokrycia wydatków wprowadził Dariusz nowy system podatkowy. Niektóre satrapie dostarczały niewolników i eunuchów, inne artykuły żywnościowe, zboże lub bydło, wszystkie zaś w zależności od swoich możliwości odprowadzały do skarbca królewskiego złoto lub srebro. Dariusz oparł swój system na świadczeniach naturalnych. Potrzeby jednak handlu, a zwłaszcza polityki zagranicznej, konieczność opłacenia najemników skłoniły go do wybicia złotej monety – dareiki. Gdy uporał się Dariusz ze sprawami wewnętrznymi ruszył na podbój nowych krain. W rezultacie wypraw na wschód znaczna część północnych Indii została przyłączona do Persji. W 516 r. p.n.e. i czy wybierają się tu na treningi latem Dariusz przekroczył Hellespont i ruszył na Scytów osiadłych na północ od Morza Czarnego. Celem tej wyprawy było przerwanie dostaw zboża do Grecji. I chociaż Persowie zmuszeni zostali do odwrotu, to jednak zachowali przyczółek w Europie. Ich dalszą ekspansję powstrzymało na pewien czas powstanie Jonów, które wybuchło w 500 r. p.n.e. Zdecydowane uderzenie Persów zakończyło się sukcesem. Mardoniusz – zięć Dariusza zlikwidował władzę tyranów w miastach greckich na zachodnim wybrzeżu Azji Mniejszej. Odzyskał również w 492 r. p.n.e. dla Persji Trację i Macedonię. Następnie Persowie zaatakowali Grecję właściwą, ale 12 sierpnia 430 r. p.n.e. doznali porażki pod Maratonem. Wtedy Dariusz postanowił przygotować lepiej skoordynowany atak. Przygotowania przerwał wybuch powstania w Egipcie i śmierć Dariusza w 486 r. p.n.e. Jego następcą został syn Kserkses. W 485 r. p.n.e. szybko uporał się z powstaniem w Egipcie. W 480 r. p.n.e. rozpoczęła się od dawna spodziewana inwazja na Grecję. Na nic zdała się bohaterska postawa Spartan w Termopilach, lądowe wojska perskie wkroczyły do Attyki i spaliły Ateny. Ale kiedy flota perska została rozgromiona pod Salaminą, impet ataku perskiego został zahamowany. Co prawda Kserkses opuścił Grecję, ale pozostawił armię pod wodzą Mardoniusza. Rozstrzygnięcie przyniósł dopiero rok 479 p.n.e. kiedy Grecy odnieśli zwycięstwo pod Platejami i uległa zagładzie flota perska w bitwie koło przylądka Mykale. Odtąd Kserkses przestał się w ogóle interesować Grecją oddając się coraz zapamiętalej uciechom życia w królewskim pałacu. Zamordowany został w 465 r. p.n.e. w wyniku intryg. Odtąd będą one już stale podcinały siły dynastii Achemenidów.
OKRES PÓŹNOPERSKI
Najważniejszym wydarzeniem z czasów panowania Artakserksesa I, Kserksesa II i Dariusza II była wojna toczona między Spartą i Atenami trwająca od 460 r. p.n.e. do 404 r. p.n.e. Persja dążąc do wykorzystania jej we własnym interesie wspierała finansowo raz jedną, raz drugą stronę. Początkowo popierała Ateny zyskawszy w zamian tzw. Pokój Kalliasa w 448 r. p.n.e. w którym Persowie zobowiązali się trzymać z dala od Morza Egejskiego, zaś Ateńczycy mieli im pozostawić wolną rękę w Azji Mniejszej. Po nieszczęsnej wyprawie wojsk ateńskich na Sycylię w 413 r. p.n.e. Persja zmieniła front i zaczęła wspierać Spartę. Ugoda zawarta w Milecie w 412 r. p.n.e. przewidywała, że Sparta pozostawi swobodę działania Persji na zachodnim wybrzeżu Azji Mniejszej, za co z kolei otrzyma pieniądze na utrzymanie floty peloponeskiej. I tak perskie złoto i spartańska armia doprowadziły Ateny do klęski w 404 r. p.n.e. Podczas długiego panowania Artakserksesa II wojna ze Spartą zakończyła się korzystnym dla Persji pokojem. W 405 r. p.n.e. wybuchło powstanie w Egipcie w wyniku czego kraj ten na długo odpadł od Persji. Sparta po zwycięstwie nad Atenami zbudowała własne małe imperium i wkrótce rozpoczęła wojnę z Persją w obronie wolności miast jońskich. Wtedy Artakserkses hojnie wsparł wrogów Sparty i odbudował flotę perską powierzając jej dowództwo Ateńczykowi. W tym czasie Ateny odżyły po wojnie peloponeskiej i stały się przeciwwagą dla Sparty na gruncie greckim. W latach 387 – 386 p.n.e. Artakserkses podyktował warunki tzw. Pokoju królewskiego przyjęte przez Greków, którzy zgodnie z jego postanowieniami wyrzekali się wszystkich roszczeń do Azji Mniejszej. Tym czasem brat Artakserksesa Cyrus Młodszy – satrapa prowincji Anatolii nająwszy 10 tys. greckich najemników ruszył w 401 r. p.n.e. na wschód by zrzucić z tronu brata. Jednakże w bitwie pod Kunaksą niedaleko Babilonu doznał porażki i stracił w boju życie. Artakserkses musiał w 373 r. p.n.e. stawić czoło innemu jeszcze buntowi, tym razem koalicji satrapów. Buntownicy zostali pokonani, gdyż ich poczynaniom brak było koordynacji. Artakserkses III rozpoczął rządy od wymordowania większości swoich krewnych, żeby wyeliminować ewentualnych pretendentów do tronu. Jego próba odzyskania Egiptu w latach 351 – 350 p.n.e. nie powiodła się, natomiast powstanie, które ogarnęło Palestynę, Fenicję i Cylicję zostało stłumione dopiero w 345 r. p.n.e. Następna wyprawa do Egiptu, którą dowodził sam król zakończyła się w 343 r. p.n.e. sukcesem, jakkolwiek miejscowy władca zbiegł do Nubii skąd podtrzymywał ducha oporu i nadzieje na odzyskanie niepodległości. Wkrótce po tym Persja popełniła poważny błąd odmawiając pomocy Atenom przeciwko Filipowi władcy Macedonii. Ten bowiem po zwycięskiej bitwie pod Cheroneą w 338 r. p.n.e. podporządkował sobie całą Grecję. Okazało się wtedy, że Persja nie była w stanie wywierać za pomocą swoich pieniędzy wpływu na Zachód jeśli był on zjednoczony. Dariusz III był jeszcze w stanie stłumić w latach 337 – 336 p.n.e. kolejne powstanie w Egipcie, ale początkiem końca była przegrana bitwa jaka w maju 334 r. p.n.e. rozegrała się nad Granikiem. Zwycięski Aleksander Macedoński zajmował kolejno perskie terytoria i w kwietniu 330 r. p.n.e. wkroczył do Persepolis. W tym samym roku został zamordowany Dariusz III – ostatni Achemenida.
TABLICA CHRONOLOGICZNA KRÓLÓW PERSJI
DYNASTIA MEDYJSKA
- Dejokes (700 – 647 p.n.e.)
- Fraotes (647 – 625 p.n.e.)
- Kiaksares (625 – 585 p.n.e.)
- Astiages (585 – 550 p.n.e.)
DYNASTIA ACHEMENIDÓW
- Cyrus Wielki (559 – 530 p.n.e.)
- Kambyzes (529 – 522 p.n.e.)
- Smerdes (522 p.n.e.)
- Dariusz I Wielki (521 – 486 p.n.e.)
- Kserkses I (485 – 465 p.n.e.)
- Artakserkses I (464 – 424 p.n.e.)
- Kserkses II (424 p.n.e.)
- Sogdianus (424 p.n.e.)
- Dariusz II (423 – 405 p.n.e.)
- Artakserkses II (404 – 359 p.n.e.)
- Artakserkses III (358 – 338 p.n.e.)
- Arses (337 – 336 p.n.e.)
- Dariusz III (335 – 330 p.n.e.)
Podbój Persji przez Aleksandra Macedońskiego w 330 r. p.n.e.
GOSPODARKA PERSKA
W państwie perskim było tyle języków ile ludów. Persowie mówili dialektem południowo – wschodnio – irańskim zwanym staroirańskim, który stał się językiem pisanym w momencie kiedy Dariusz polecił dostosować doń pismo klinowe. Na czele państwa stał „Król królów„ otoczony dworem złożonym z wpływowych, dziedzicznie władających ziemią arystokratów, wyższych dowódców armii, dygnitarzy duchownych, haremu i centralnego aparatu biurokratycznego. Prowincjami zarządzali satrapowie. Wszystko w imperium poddane było kontroli króla: był on ostatnią instancją sądową, naczelnym wodzem, tym który powoływał urzędników na wszystkie stanowiska w państwie. Podstawami bogactwa były uprawa ziemi i handel. Rząd inwestował nawet w budowę systemów irygacyjnych i ulepszenia ogrodnicze, aby wzmocnić gospodarkę rolną – źródło największych wpływów.
SZTUKA PERSKA
W ukształtowaniu sztuki Achemenidów, spadkobierczyni kultur irańskich, dużą rolę odegrały wpływy Asyrii, Urartu, Babilonu, Elamu, Egiptu i częściowo Grecji. Wnosząc niewiele własnych idei twórczych, sztuka perska tego okresu połączyła elementy obcych kultur w harmonijną całość. Była to sztuka dworska, nacechowana uroczystą powagą i monumentalizmem, świadcząca o potędze władców. W architekturze wyróżniały się wspaniałe założenia pałacowe (Suza, Persepolis, Pasargady) z wielkimi salami audiencyjnymi (apadanami), wspartymi na kolumnach z kapitelami w kształcie 2 protom, reprezentacyjnymi schodami zdobionymi reliefami, bramami dekorowanymi postaciami uskrzydlonych byków o ludzkich głowach. Ściany zdobiono glazurowaną cegłą lub kamiennymi reliefami (ortostaty). Groby królewskie kuto w skale (Behistun). Odrębny typ stanowi grobowiec Cyrusa II Starszego w Pasargadach — wolno stojące mauzoleum na podwyższeniu. Typowym sanktuarium były tzw. ołtarze ognia. Rzeźbę reprezentował głównie relief (sceny wojenne, dworskie, kultowe itp.) o kompozycji pasowej i hieratycznym ustawieniu postaci, przedstawianych z profilu. Wykorzystywano ornamentykę roślinną i motywy zwierzęce. Na wysokim poziomie stało rzemiosło artystyczne (m.in. toreutyka, wyroby jubilerskie i gliptyka).
MITOLOGIA PERSKA
AHURAMAZDA
Najwyższy bóg w mitologii perskiej, bóg proroczego objawienia. Ogień był uważany za symbol prawdy jaką Ahuramazda podarował swoim zwolennikom. Był bogiem wszelkiego dobra, a Aryman panem zła.
ATAR
W micie o Atarze, synu Ahuramazdy jest mowa o jego walce z Azhidahaką – trójgłowym smokiem, który uzurpował tron ziemski. Atar pokonał smoka, który został osadzony na dnie głębokiego oceanu. Ale Azhidahaka wyrwie się stąd przy końcu świata i nim zostanie zabity zniszczy trzecią część ludzi.
ARYMAN
Zasada zła w mitologii perskiej. Duch niszczycielski, który wprowadził do świata śmierć, przewodził siłom zła walcząc z zastępami dowodzonymi przez ducha świętego – Spentamainja asystującego Ahuramazdzie, ostatecznemu zwycięscy w tej kosmicznej walce.
GAJOMART
W mitologii perskiej był to pierwszy człowiek stworzony przez Ahuramazdę. Przez 3000 lat Gajomart żył jako duch i dopiero po tym okresie przybrał postać ludzką. Po przeżyciu 30 lat został otruty przez Arymana. Z jego nasienia wyrośli Maszja i Maszjana – ojciec i matka rodzaju ludzkiego. Ponieważ ci ostatni porzucili Ahuramazdę dla Arymana zostali skazani na potępienie w piekle aż po kres tego świata.
HAOMA
Perski odpowiednik eliksiru życia. Jako bóstwo niebiańskie Haoma był pośrednikiem między ziemią a niebiosami. Rytuał Haomy, sakramentu starożytnej religii perskiej stał się centralnym aktem liturgii zoroastrowej.
JIMA
Był jednym z pierwszych ludzi na ziemi. Okres jego panowania to złoty wiek dla ludzkości. Ostrzeżony przez Ahuramazdę niczym biblijny Noe zabrał i ukrył najlepiej rozwijające się gatunki zwierząt i roślin. Po zagładzie świata dokonanego przez Arymana, Jima powrócił i odnowił życie na ziemi.
MITRA
Syn Ahuramazdy. Uosabiał światło poprzedzające wschód słońca rozpraszające ciemności. Mitra jako budzący grozę bóg wojny był przede wszystkim protektorem żołnierzy. Jego bronią były śmiercionośne strzały i nieuleczalne choroby. Swoją przyjaźnią otaczał ludzi, którzy przestrzegali świętych obowiązków.
RASZNU
Sprawiedliwy sędzia w mitologii perskiej. Wraz z Mitrą i Sraoszą sądzi dusze ludzkie wedle ich czynów. Uważano, że dusza przez trzy dni i noce siedziała przy zmarłym. Tyle bowiem czasu potrzebował Rasznu na wydanie wyroku określającego jej los. Jeśli dusza została zbawiona, to w towarzystwie pięknej dziewczyny personifikującej dobre uczynki duszy przechodziła przez most rozdzielenia i bezpiecznie szła do nieba, gdzie wszystko było jasne i radosne. Natomiast dusza potępiona szła mostem ostrym jak brzytwa i spadała zeń do piekła gdzie czekała na nią wstrętna baba personifikująca złe czyny. Przekazywała ona potępioną duszę demonom i więziła w miejscu tortur.
SAOSZJANT
W mitologii perskiej jest to istota, która przyjdzie przy końcu świata żeby odrodzić wszelkie życie. Usunie wszelkie ślady zła dokonanego w świecie przez Arymana i łącząc dusze z ich ciałami wprowadzi ludzkość w drugą egzystencję. Nastąpi wówczas ogromna pożoga, gdyż na ziemię i piekło spłynie stopiony metal. Wszyscy ludzie będą musieli przejść przez ten palący potok, przy czym dla ludzi sprawiedliwych będzie niegroźny, a dla niegodziwych będzie tym czym jest w istocie. Zostanie wtedy kompletnie zniszczona zasada zła.
SRAOSZA
W mitologii perskiej był to geniusz słuchu i posłuszeństwa. Był wszystkosłyszącym uchem Ahuramazdy wysłuchującym okrzyków ludzi krzywdzonych przez sługi Arymana. Sraosza podobnie jak Mitra był pośrednikiem i jednocześnie gwarantem posłuszeństwa jakie jednoczyło ziemię z niebiosami.
Najwyższy bóg w mitologii perskiej, bóg proroczego objawienia. Ogień był uważany za symbol prawdy jaką Ahuramazda podarował swoim zwolennikom. Był bogiem wszelkiego dobra, a Aryman panem zła.
ATAR
W micie o Atarze, synu Ahuramazdy jest mowa o jego walce z Azhidahaką – trójgłowym smokiem, który uzurpował tron ziemski. Atar pokonał smoka, który został osadzony na dnie głębokiego oceanu. Ale Azhidahaka wyrwie się stąd przy końcu świata i nim zostanie zabity zniszczy trzecią część ludzi.
ARYMAN
Zasada zła w mitologii perskiej. Duch niszczycielski, który wprowadził do świata śmierć, przewodził siłom zła walcząc z zastępami dowodzonymi przez ducha świętego – Spentamainja asystującego Ahuramazdzie, ostatecznemu zwycięscy w tej kosmicznej walce.
GAJOMART
W mitologii perskiej był to pierwszy człowiek stworzony przez Ahuramazdę. Przez 3000 lat Gajomart żył jako duch i dopiero po tym okresie przybrał postać ludzką. Po przeżyciu 30 lat został otruty przez Arymana. Z jego nasienia wyrośli Maszja i Maszjana – ojciec i matka rodzaju ludzkiego. Ponieważ ci ostatni porzucili Ahuramazdę dla Arymana zostali skazani na potępienie w piekle aż po kres tego świata.
HAOMA
Perski odpowiednik eliksiru życia. Jako bóstwo niebiańskie Haoma był pośrednikiem między ziemią a niebiosami. Rytuał Haomy, sakramentu starożytnej religii perskiej stał się centralnym aktem liturgii zoroastrowej.
JIMA
Był jednym z pierwszych ludzi na ziemi. Okres jego panowania to złoty wiek dla ludzkości. Ostrzeżony przez Ahuramazdę niczym biblijny Noe zabrał i ukrył najlepiej rozwijające się gatunki zwierząt i roślin. Po zagładzie świata dokonanego przez Arymana, Jima powrócił i odnowił życie na ziemi.
MITRA
Syn Ahuramazdy. Uosabiał światło poprzedzające wschód słońca rozpraszające ciemności. Mitra jako budzący grozę bóg wojny był przede wszystkim protektorem żołnierzy. Jego bronią były śmiercionośne strzały i nieuleczalne choroby. Swoją przyjaźnią otaczał ludzi, którzy przestrzegali świętych obowiązków.
RASZNU
Sprawiedliwy sędzia w mitologii perskiej. Wraz z Mitrą i Sraoszą sądzi dusze ludzkie wedle ich czynów. Uważano, że dusza przez trzy dni i noce siedziała przy zmarłym. Tyle bowiem czasu potrzebował Rasznu na wydanie wyroku określającego jej los. Jeśli dusza została zbawiona, to w towarzystwie pięknej dziewczyny personifikującej dobre uczynki duszy przechodziła przez most rozdzielenia i bezpiecznie szła do nieba, gdzie wszystko było jasne i radosne. Natomiast dusza potępiona szła mostem ostrym jak brzytwa i spadała zeń do piekła gdzie czekała na nią wstrętna baba personifikująca złe czyny. Przekazywała ona potępioną duszę demonom i więziła w miejscu tortur.
SAOSZJANT
W mitologii perskiej jest to istota, która przyjdzie przy końcu świata żeby odrodzić wszelkie życie. Usunie wszelkie ślady zła dokonanego w świecie przez Arymana i łącząc dusze z ich ciałami wprowadzi ludzkość w drugą egzystencję. Nastąpi wówczas ogromna pożoga, gdyż na ziemię i piekło spłynie stopiony metal. Wszyscy ludzie będą musieli przejść przez ten palący potok, przy czym dla ludzi sprawiedliwych będzie niegroźny, a dla niegodziwych będzie tym czym jest w istocie. Zostanie wtedy kompletnie zniszczona zasada zła.
SRAOSZA
W mitologii perskiej był to geniusz słuchu i posłuszeństwa. Był wszystkosłyszącym uchem Ahuramazdy wysłuchującym okrzyków ludzi krzywdzonych przez sługi Arymana. Sraosza podobnie jak Mitra był pośrednikiem i jednocześnie gwarantem posłuszeństwa jakie jednoczyło ziemię z niebiosami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz