Gubernator Mari z czasów III dynastii z Ur |
Od III tysiąclecia p.n.e. ważny
ośrodek polityczny i handlowy na szlaku północna Mezopotamia – północna Syria.
Okresowo pod władzą Sumerów, Akadów, Asyryjczyków. Największego znaczenia
nabrało Mari pod rządami Amorytów na przełomie XIX/XVIII w. p.n.e. Zdobyte ok.
1757 r. p.n.e. przez Hammurabiego, stopniowo popadało w ruinę. Obecnie
stanowisko archeologiczne Tall Hariri w Syrii.
Początki Mari, jak również jego
dzieje w III tysiącleciu p.n.e. są bardzo słabo znane. Istnieją wprawdzie
wzmianki o tym mieście zarówno z czasów sumeryjskich oraz w tabliczkach z Ebli,
która prowadziła ożywioną wymianę handlową z Mari, jednakże zbyt nieliczne, by
móc zrekonstruować spójne dzieje Mari. Ze wspomnianych tabliczek z Ebla wiemy,
że stosunki między obu ośrodkami (Ebla – Mari) układały się różnie, ale miasta
te były ze sobą dość mocno powiązane – zarówno łączącymi je partnerskimi
stosunkami, jak i wojnami. W dobie panowania w Mezopotamii imperium
akadyjskiego, Mari wchodziło w jego skład, przy czym nie ma pewności, czy
zostało ono zagarnięte przez Sargona z Akadu, czy też przez jednego z jego
następców. Po upadku rządów Akadyjczyków (pocz. XXII wieku p.n.e.) Mari
zarządzane było przez około trzy stulecia przez namiestników-królów wywodzących
się z czasów akadyjskich, zwanych szakkanakku. W czasach supremacji
sumeryjskiej, tzw. III dynastii z Ur, władcy Mari płacili im trybut.
Isztupiluma |
Na przełomie III i II tysiąclecia
p.n.e. do Mezopotamii zaczęli napływać Amoryci, którzy stopniowo zdobyli
supremację na całym jej obszarze. Nie ominęli oni Mari. Wraz z wkroczeniem
Amorytów do Mezopotamii dla Mari rozpoczął się okres jego największego rozwoju
w swojej historii. Pierwszym znacznym amoryckim władcą Mari był niejaki
Jahdun-Lim, który zajął miasto ok. 1815 r. p.n.e. Władca ten doprowadził Mari
do znacznej potęgi politycznej w regionie i był w stanie organizować wyprawy
zbrojne aż do wybrzeży Morza Śródziemnego. Według niektórych tekstów Jahdun-Lim
zwyciężył także Szamszi-Adada I innego władcę amoryckiego, kładącego w tym
czasie podwaliny pod wielkość przyszłego imperium asyryjskiego. Jahdun-Lim nie
zaniedbywał spraw wewnętrznych stołecznego miasta: zaczął je intensywnie
upiększać i rozbudowywać (wybudował m.in. świątynię dla boga Szamasza); w
kwestii kultury za jego czasów doszło do zastąpienia lokalnego dialektu
bardziej uniwersalnym dialektem babilońskim, który od tej pory był używany
przez skrybów w Mari. Niespodziewana śmierć Jahdun-Lima (ok. 1798 r. p.n.e.)
przerwała pasmo sukcesów Mari. Jego syn, Sumujamam, panował krótko (ok. dwóch
lat) i nieudolnie. Po jego śmierci Mari dostało się pod kontrolę Szamszi-Adada
I, który po pewnych perturbacjach i przejściowej utracie Mari, mianował na
namiestnika w tym mieście młodszego syna – Jasmah-Adada (ok. 1790 r. p.n.e.),
który jednakże nie należał do zbyt wybitnych władców. Wraz ze śmiercią
Szamszi-Adada I (ok. 1780 r. p.n.e.) Mari wymknęło się spod kontroli Asyrii, a
władzę w nim objął krewny Jahdun-Lima (najprawdopodobniej bratanek) –
Zimri-Lim, który podawał się za jego syna. Okres rządów amoryckiego władcy
Zimri-Lima – ok. 1775-1761 p.n.e. – to czasy największego rozkwitu Mari. Zasięg
terytorialny tego miasta-państwa, obejmował tereny na południu od granic
ówczesnego (dość silnego wtedy) Babilonu aż do rejonów Karkemisz na północy.
Asyria nie odgrywała wtedy znaczącej roli jako mocarstwo. Państwo Mari
dysponowało dość silną armią jak na tamte czasy, korzystającą m.in. z konnych
rydwanów, a także z dość rozwiniętych machin oblężniczych. Swój rozkwit Mari
zawdzięczało m.in. zyskom z kontroli szlaku handlowego od Morza Śródziemnego aż
do Zatoki Perskiej. Samo miasto przedstawiało się imponująco, a szczególnie
pałac królewski o znacznej powierzchni (ok. 200x120 m) posiadający kilkaset
pomieszczeń wzniesiony przede wszystkim z suszonej cegły i gliny. Cały kompleks
miejsko-pałacowy odsłonięto w latach trzydziestych XX w. przez ekipę
francuskich archeologów pod kierownictwem André Parrota. Pałac swoją
architekturą nawiązywał do okresu starosumeryjskiego i akadyjskiego. Do jego
wnętrza prowadziła monumentalna brama, a w zasadzie zespół bramny złożony z
dwóch połączonych dziedzińców. W centrum pałacu znajdował się dziedziniec o
wymiarach 50x33 m, a także szereg mniejszych placów. W samym pałacu, obok
pomieszczeń oficjalnych (sale tronowe, kaplice), było mnóstwo pomieszczeń
mieszkalnych, co dzieliło budowlę jak gdyby na dwie części. Zlokalizowano także
archiwum państwowe, w którym znaleziono bogatą korespondencję dyplomatyczną z
przełomu XIX i XVIII w. p.n.e. – ok. 25 000 glinianych tabliczek zapisanych
pismem klinowym, zawierających również treści o charakterze prawnym i
gospodarczym. Jeżeli chodzi o wystrój pałacu to do naszych czasów nie dochowały
się żadne ślady poza figuralno-ornamentalnym malarstwem na ścianach. Pomimo
łączącego Mari z Babilonem sojuszu Hammurabi, łamiąc traktat, zajął i zburzył
Mari ok. 1757 r. p.n.e., które nigdy nie powróciło do dawnej świetności. Dzięki
temu dolne kondygnacje zabudowy zostały naturalnie zabezpieczone przed
zniszczeniem.
Figurka ze świątyni Isztar w Mari |
Kultura
Z punktu widzenia historii
kultury Amoryci, na terenie Mezopotamii, przyjęli i zaadaptowali tradycję
sumero-akadyjską rozwijając ją i nadając jej swój charakterystyczny odcisk.
Pomimo iż ogólnie poziom kultury prezentował się na dość wysokim poziomie, to
jednak w niektórych dziedzinach panował zastój (np. rzeźba). Niedostateczna
liczba znanych nam zabytków nie pozwala na pełne ujęcie całokształtu architektury
i sztuki amoryckiej. Religia natomiast – zdecydowanie politeistyczna bez
faworyzowania jakiegoś konkretnego boga – w dalszym ciągu kultywowała tradycje
z poprzednich okresów, z naciskiem na kult sił przyrody. Sami Amoryci nie
przynieśli ze sobą jakiegoś nowego kultu. W zależności od miejsca, w którym
sprawowali władzę przyjmowali lokalne bóstwa – czyli w Babilonie panteon
sumeryjski, a na terenie Asyrii (zwłaszcza w stolicy państwa: Aszur) panteon
asyryjski z bogiem Aszurem na czele, którego ranga wzrosła w związku ze
wzrostem potęgi Asyrii. Jako pewną ogólną tendencję w religii można stwierdzić,
że oscylowała ona w kierunku astrologii i magii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz