Nazwę Fenicja
nadali w I tys. p.n.e.
Grecy przybrzeżnym terenom
dzisiejszego Libanu ciągnącym
się od regionu
Trypolisu na północy
do Akki na
południu, choć wydaje
się, że niekiedy
termin ten obejmował
całe wybrzeże syryjskie
i palestyńskie. Zasadniczo
ludność wywodziła się
z nadbrzeżnej grupy kanaanejskiej epoki
brązu, choć do
początków I tys.
p.n.e., gdy to
miasta Tyr i
Sydon zaczęły spełniać
ważną historyczną rolę
centrum Fenicji podstawowa warstwa
semicka wzbogacona została
domieszkami północnych grup
semickich, zwłaszcza Amorytów,
a także Egejczyków,
Cypryjczyków i Ludów
Morskich. W późnej
epoce brązu nadbrzeżni
Kanaanejczycy
rozprzestrzenili się dalej
na północ, aż do
Ugarit, lecz gwałtowny
atak Ludów Morskich
zniszczył zupełnie to
miasto.
Dzięki jakimś
nie znanym okolicznościom Byblos,
Tyr i Sydom przetrwały nawałnicę,
aby stać się
głównym centrum politycznym
i handlowym na
całym wybrzeżu bliskowschodnim. W
starożytności zjawiskiem najbardziej
charakterystycznym dla Fenicji
był jej handel
i wiążąca się
z nim kolonizacja.
Przybrzeżny handel z
Egiptem uzyskał w
I tys. p.n.e.
wsparcie dzięki zbudowaniu
podwójnych portów w
Tyrze i Sydonie.
Byblos również posiadało
ważny, choć niewielki
port, podczas gdy
maleńka wyspa Arados
stanowiła ważny wyspiarski port
na drodze do
Egei i południowej
Anatolii. Tyr i
Arados były w
istocie niedostępnymi wyspiarskimi
fortecami – oba miasta opierały
swą egzystencję na morzu.
Podejmowanie zagranicznych przedsięwzięć
umożliwiał dobrobyt panujący
w ojczyźnie. Stanowiąca
wąski pas wybrzeża
Fenicja była bardzo
żyzną krainą obficie
nawadnianą przez rzeki
i źródła. W
pobliżu wybrzeży rozciągały się
jedne z najlepszych
płytkich łowisk na
Morzu Śródziemnym.
DZIEJE FENICJI
Od X w. p.n.e. z historii Fenicji
najbardziej znane są dzieje Tyru. Od panowania Hirama I miasto rozpoczęło
budowanie swej potęgi handlowej. Hiram utrzymywał pokojowe stosunki z
królestwami ościennymi, między innymi z królestwem Izraela — dostarczał drewna do budowy świątyni
jerozolimskiej za panowania
Salomona (971 – 931 p.n.e.). Pracowali tam także tyreńscy budowniczowie i
architekci. Fenicjanie wyspecjalizowali się w budowie okrętów, na co budulca
dostarczały lasy Libanu. Dzięki flocie zaczęli dominować w handlu
międzynarodowym, byli również inicjatorami rybołówstwa. Hiram rozpoczął
zakładanie fenickich kolonii handlowych. Już w X w. p.n.e powstały na
Cyprze, Rodos i na Sycylii, Sardynii, później także na Malcie i na Półwyspie
Iberyjskim. W miastach fenickich poczęło rozwijać się farbiarstwo (produkcja
purpury), tkactwo, a także rzemiosło. Wytwarzano wyroby z kości słoniowej,
kamienne statuetki, biżuterię oraz pieczęci.
Z X w. p.n.e. pochodzi jeden z najstarszych zabytków języka fenickiego —
sarkofag Achirama, króla Byblos. W owym okresie na dworach królów fenickich
istniały archiwa, w których przechowywane były dokumenty —
kroniki wydarzeń historycznych
oraz zapisy handlowe. Król Ittobaal nosił tytuł „króla Sydończyków”, czyli
przypuszczalnie władał Tyrem i Sydonem, a być może panował nad wszystkimi
Fenicjanami. Kontynuował politykę pokojowego współistnienia z sąsiadami oraz
zakładanie kolonii. Jego córka, Izebel, została żoną izraelskiego króla Achaba,
panującego w Królestwie Północnym, które powstało po podziale państwa Dawida i
Salomona w 931 p.n.e. Król ten założył kolonię handlową w Libii. Jednocześnie
nie angażował się w konflikty wojenne. Gdy w 853 p.n.e. Achab — król Izraela,
Hadadezer — król Damaszku i Irhuleni z Hamat zawiązali koalicję skierowaną
przeciw władcy asyryjskiemu, Samanasarowi III,
nie przystąpiły do niej największe miasta fenickie — Sydon,
Tyr i Byblos.
Szczyt działalności kolonizacyjnej Fenicjan stanowi założenie w
814 – 813 p.n.e. kolonii — miasta Kartaginy. Na przełomie IX /VIII w. p.n.e.
(810 – 783 p.n.e.) Tyr i Sydon płaciły trybut królowi asyryjskiemu,
Adadniraremu III. Podobnie musiał robić Joasz, król Izraela. Król asyryjski Tiglapilesar III (744 - 727
p.n.e.) podbijał kraje ościenne i czynił z nich prowincje. Tak postąpił z Królestwem Północnym, z
Izraelem, którego stolica — Samaria, podporządkowała się w 722 p.n.e. W
tym okresie niezależność zachowały jedynie główne miasta fenickie — Arwad,
Byblos i Tyr ze względu na ich znacznie dla handlu, pomimo że handlowe kolonie
fenickie na Cyprze, Sycylii, Sardynii były zagrożone przez rosnącą potęgę kolonialną greckich miast-państw, Tyr, a także inne duże miasta Fenicji. Z tego okresu, a dokładnie z połowy VIII w.
p.n.e., pochodzi najdłuższa inskrypcja fenicka, odkryta jednak nie na obszarze
Fenicji, a w Cylicji. Jest to składający się z 62 wierszy dwujęzyczny tekst
hetycko-fenicki.
Początkowo stosunki z
władcami asyryjskimi były dobre, szczególnie w okresie panowania Sargona
II (721 – 705 p.n.e.). Sanacheryb dokonał formalnego rozdziału
pomiędzy Tyrem i Sydonem, i w 701 p.n.e. ustanowił Sydon niezależnym królestwem
(tytuł króla Sydończyków nosili władcy Tyru od czasów Ittobaala). W okresie
panowania Asarhaddona doszło do buntu Sydończyków, który został stłumiony.
Sydon stał się w 677 p.n.e. na kolejne 45 lat prowincją Asyrii. Niezależny
pozostał jedynie Tyr. Po upadku Asyrii faraon Necho próbował opanować tereny
dawnego Kanaanu i został pokonany przez Nabuchodonozora II, króla
babilońskiego, pod Kerkemisz w 605 p.n.e. Wówczas Fenicja znalazła się pod
panowaniem babilońskim. Na początku VI w. p.n.e. zaczęła
zawiązywać się koalicja
antybabilońska, do której należały królestwa Judy, Moab, Edom, Ammon i Fenicja.
Miała ona poparcie egipskiego faraona Psametyka II ( 595 – 589 p.n.e. ). Te
przedsięwzięcia doprowadziły ostatecznie do zdobycia królestwa Judy i zniszczenia
jego stolicy, Jerozolimy, w 587 p.n.e. Nabuchodonozor ruszył następnie do
Fenicji i oblegał Tyr. Oblężenie trwało 13 lat i zakończyło je poddanie się
Tyreńczyków, które jednak nie było kapitulacją, jak o tym świadczy Księga
Ezechiela. Wówczas Tyr nie był już w stanie zapewnić bezpieczeństwa swoim
koloniom na Sycylii i Półwyspie Iberyjskim wobec narastającej ekspansji Greków.
Kolonie te zwróciły się więc o opiekę do Kartagińczyków i ją uzyskały. Uważa
się, że moment ten rozpoczyna niezależną
od dziejów Fenicji
historię Kartaginy. Pozostałością pierwotnej zależności w stosunku do Tyru
było płacenie przez byłe kolonie trybutu na rzecz świątyni Melkarta.
Nową,
ostatnią epokę w dziejach Fenicji otworzyło wkroczenie króla perskiego — Cyrusa
do Babilonu i zabicie ostatniego władcy babilońskiego — Baltazara, w 539
p.n.e. Miasta fenickie dobrowolnie
otworzyły bramy przed wojskami Cyrusa. W owym czasie czołowym miastem Fenicji
stał się Sydon, gdzie król perski miał jeden ze swoich pałaców. Miasta-państwa
fenickie założyły wspólnie miasto Trypolis i tam wyznaczyły miejsce spotkań,
podczas których ustalane było wspólne stanowisko wobec władz perskich. Około
350 p.n.e. doszło
do buntu Sydończyków przeciw
Persom, który został krwawo stłumiony przez Artakserksesa III. Z tego okresu pochodzą kolejne zabytki
piśmiennictwa fenickiego: stela Jehaumilka z połowy V w. p.n.e. oraz — również
datowane na ten okres — sarkofagi Tabnit i Eszmunezera. Kiedy na Bliskim Wschodzie pojawił się
Aleksander Wielki, Sydończycy, pamiętając krwawą interwencję Artakserksesa,
otworzyli w 332 p.n.e. bramy przed wojskami greckimi. Tymczasem Tyr był
oblegany i bronił się przez dziewięć miesięcy aż w końcu został zdobyty przez
Aleksandra. W okresie wojen diadochów
przechodził z rąk Ptolemeuszów do rąk Seleucydów. Ten stan rzeczy
miasta-państwa fenickie starały się wykorzystać do zyskania maksymalnej
niezależności politycznej i gospodarczej, co zostało stopniowo zwieńczone
sukcesem. Świadczy o tym rachuba lat wprowadzana kolejno w dużych miastach
Fenicji — w Tyrze liczono lata od 126 p.n.e., w Sydonie od 111 p.n.e., a w
Byblos od 81 n.e. Fenickie mennice i monety miały opinie najbardziej
wiarygodnych w tym rejonie. Stały się one oficjalnym standardem także dla
żydowskich mennic, działających w okresie machabejskim (od poł. II p.n.e.). W
64 p.n.e. wybrzeże fenickie zostało wcielone do imperium rzymskiego, a Sydon i
Tyr zyskały pewne, specjalne prawa.
KARTAGINA
Kartagina — po fenicku Kart
Hadaszt — to kolonia fenickiego Tyru, założona według tradycji w 814 p.n.e.
przez Dydonę. Wyniki badań wykopaliskowych przeprowadzonych na terenie dawnego
miasta po II wojnie światowej, wydają się potwierdzać tę datę, a przynajmniej
pozwalają umieścić początki miasta u schyłku IX w. p.n.e. Od strony lądu
chroniła je fosa i podwójna linia murów obronnych. Było podzielone na miasto
górne tzw. Byrsę, gdzie znajdował się zamek, świątynia Eszmuna oraz
wielopiętrowe domy mieszkalne i miasto dolne. Na terenie tego ostatniego
rozpościerały się porty (handlowy i wojenny), centralny plac
publiczny przypominający grecką
agorę i rzymskie forum, jak
również ważne sanktuarium Tanit i Baala Hammona.
Początkowo Kartagina stanowiła
handlową bazę Tyru w zachodniej części basenu Morza Śródziemnego. Była portem, do
którego mogli zawijać tyryjscy kupcy w drodze do Hiszpanii i Italii.
Jednocześnie stanowiła punkt pośredniczący w handlu z ludami afrykańskimi.
Przez pierwsze dwieście lat swojego istnienia miasto nie rozszerzało
terytorium, ograniczając się do około 50 km2. Zmiana dokonała się dopiero w
momencie upadku Tyru w VI w. p.n.e.
Upadek metropolii stał się
przyczyną dynamicznego rozwoju kolonii. Armia kartagińska wkroczyła do
interioru i stopniowo podporządkowała sobie rozległe obszary w Afryce Północnej.
Kartagińczycy nie ograniczali się już do handlu. W dolinie rzeki Bagradas
powstały liczne plantacje, które dostarczały miastu żywności. Rozwinięto uprawy
nieznanych tu dotąd oliwek i winorośli, na szeroką skalę hodowano też bydło i
konie. Zagłada Tyru umożliwiła ekspansję
Kartaginy poza terenem Afryki. Miasto rozpoczęło tworzenie własnych enklaw
handlowych, zwłaszcza na wybrzeżach Sycylii, Hiszpanii i nie zajętych dotąd
terenach afrykańskich. Kartagina zawarła sojusz z Etruskami i uderzyła na
opanowaną przez Greków Korsykę,
którą w 525 p.n.e. udało się jej podbić. W tym samym mniej
więcej czasie armia kartagińska wkroczyła do Trypolitanii, zajęła Sardynię,
Maltę, Baleary i rozpoczęła ofensywę na Sycylii. Wtedy też dyplomacja
kartagińska doprowadziła do zawarcia pierwszego traktatu o rozgraniczeniu stref
wpływów z młodym państwem rzymskim.
Błyskawiczna ekspansja Nowego Miasta uległa
zatrzymaniu dzięki sukcesowi tyrana Syrakuz, Gelona, który w 480
(rok bitwy pod Salaminą), zadał Kartagińczykom dotkliwą klęskę pod Himerą. Do
końca V w. wysłannicy Nowego Miasta prowadzili wyprawy odkrywczo - handlowe,
stając się tym samym prekursorami Henryka Żeglarza. Ich statki docierały do
wybrzeży dzisiejszego Maroka i Senegalu (wyprawa Hannona) oraz wypływały na Ocean
Atlantycki (wyprawa Himilkona). W 409 p.n.e. Kartagina ponowiła próbę podboju
Sycylii. Stopniowo podporządkowała sobie kolejne tereny, walcząc nie tylko z
autochtonicznymi Sykulami, lecz również ze zdecydowanym oporem miast greckich,
którym przewodziły Syrakuzy. W tym samym czasie intensyfikacji uległy kontakty
kulturowe z Grecją, szczególnie silne związki łączyły miasto z Egiptem
Ptolemeuszy. W 348 ponownie został zawarty traktat z Rzymem, jednak w niecałe
sto lat później ekspansja terytorialne obu państw doprowadzi do ich
bezpośredniego spotkania na terenie Sycylii i wybuchu serii dramatycznych
wojen. W przededniu konfliktu, który doprowadził w ostatecznym rozrachunku do
upadku, Kartagina rządzona była przez arystokratyczne rody (Magonidzi,
Barkidzi). Władzę wykonawczą, podobnie jak w Rzymie, pełniło dwóch wybieralnych
urzędników, zwanych sufetami (szofetim – termin również identyczny jak w
Rzymie, gdzie konsulów pierwotnie nazywano iudices: „sędziami”). Niezwykle
istotną rolę w polityce tak wewnętrznej, jak i zewnętrznej miasta odgrywały
arystokratyczne rady: Stu i Trzystu. Zgromadzenie ludowe, oficjalnie
podejmujące ostateczne decyzje w najważniejszych dla
kraju sprawach (jak wypowiedzenie wojny), nie
miało w rzeczywistości większego znaczenia. Istotną rolę odgrywali też
kapłani najważniejszych bóstw: Melkarta, Baala Hammona i Tanit.
Rozszerzanie się stanu posiadania Kartaginy
na Sycylii doprowadziło jej żołnierzy w 264 p.n.e. pod bramy Mesyny, miasta w
północno-wschodniej Sycylii, zajętego przez kampańskich najemników Mamertynów
(synów Marsa). Poprosili oni o pomoc Rzym, który dwa lata wcześniej
podporządkował sobie Apulię i Mesapię w południowej Italii. Przekroczenie przez
rzymskie legiony pod wodzą Appiusza Klaudiusza Kaudeksa Cieśniny Mesyńskiej
zapoczątkowało konflikt, który odcisnął się na dziejach Rzymu, a Kartaginie
przyniósł zagładę. Rzymianie zdobyli największą z kartagińskich baz —
Agrigento, jednak by skutecznie walczyć
z Kartagińczykami musieli
dorównać im na morzu przy pomocy
floty, którą nie dysponowali . W 260 p.n.e.
pod Mylae dopiero
co powstała flota rzymska, dowodzona przez Gajusza
Duilliusza, rozbiła okręty kartagińskie. Próbowano potem przenieść działania
zbrojne na teren Kartaginy, inwazja ta zakończyła się jednak całkowitą klęską
armii rzymskiej.
Pomimo to Rzymianie stopniowo podporządkowali sobie całą
Sycylię, a kres wojnie położyło wielkie zwycięstwo w bitwie morskiej koło Wysp
Egadzkich w 241 p.n.e. Kartagina, zmuszona do zapłacenia ogromnej kontrybucji,
wplątała się w konflikt z najemnikami,
służącymi w jej
armiach, którym nie
była w stanie
wypłacić zagwarantowanych kontraktem pieniędzy. Wojna najemnicza
zakończyła się zwycięstwem Kartagińczyków pod wodzą Hamilkara Barkasa.
Zwycięstwo to kosztowało jednak zarazem utratę Sardynii i Korsyki na rzecz
Rzymu. Nowe Miasto musiało poszukać innych terenów ekspansji. Dowodzona przez
Hamilkara Barkasa armia rozszerzyła panowanie kartagińskie w Hiszpanii. Po jego
śmierci, a następnie zgonie jego zastępcy i zięcia, Hasdrubala Pięknego,
dowództwo objął syn Hamilkara – młodziutki Hannibal. Hannibal uderzył na
północ, stopniowo podporządkowując sobie kolejne ludy. Stanął wreszcie w 219
p.n.e. u bram Saguntu. Miasto to w ostatniej chwili zwróciło się o pomoc do
Rzymian, którzy w 218 zdecydowali się na kolejną wojnę z Kartaginą. Miała ona
trwać osiemnaście lat. Hannibal rozpoczął działania zbrojne ruszając szybkim
marszem przez teren dzisiejszej południowej Francji do Niziny Padańskiej.
Rozbił tam w dwóch kolejnych bitwach (nad rzekami Ticino i Trebbią) armie
rzymskie. Pierwsze trzy lata konfliktu wyglądały podobnie. Każde starcie w
otwartym polu kończyło się klęską Rzymian, którzy w największej z nich — pod
Kannami w 216 p.n.e. — stracili około 60 tysięcy żołnierzy, czyli tyle, ile
liczyły największe hellenistyczne armie. Zasoby ludzkie Rzymu były jednak
praktycznie nie do wyczerpania, przekonał się o tym wcześniej Pyrrus, a teraz
miał się o tym dowiedzieć Hannibal. Stopniowo armia rzymska podbijała kolejne
tereny w Hiszpanii, a zarazem skutecznie zablokowała Hannibala w południowej
Italii. Sprzymierzone z kartagińskim wodzem miasta, jak Kapua, poddawały się.
Ostatecznym ciosem dla planów Hannibala w Italii była porażka i śmierć, w lecie
207 p.n.e. nad rzeką Metaurus, idącego mu ze wsparciem brata — Hasdrubala.
Rzymianie poczuli się już na tyle silni, by móc uderzyć na Afrykę. Legiony
dowodzone przez Scypiona Afrykańskiego Starszego przeprowadziły udaną inwazję i
w 202, podczas ostatecznej bitwy pod Zamą, pokonały armię pod wodzą odwołanego
z Italii Hannibala. W roku 201 zawarto pokój.
Przetrwał on jednak
tylko pięćdziesiąt lat.
W 149
p.n.e. legiony rzymskie ponownie znalazły się w Afryce i rozpoczęły oblężenie
Kartaginy. Miasto broniło się długo, jednak w 146 p.n.e. zostało zdobyte przez
Scypiona Afrykańskiego Młodszego (Emilianusa). Senat rzymski nakazał zrównanie
z ziemią swego największego rywala w zachodniej części Morza Śródziemnego. Na
terenie dawnej Kartaginy powstawały kolonie zakładane przez Gajusza Grakcha i
Juliusza Cezara. Colonia Iulia Carthago stała się dzięki Augustowi stolicą
prowincji Afryki i znacznie się rozwinęła. Miasto to nie miało jednak już nic
wspólnego, poza nazwą, ze swoją poprzedniczką. W 439 zostało zdobyte przez
Wandalów, w 534 przez armię bizantyńską, aż wreszcie w 697 wkroczyli do niego
Arabowie. Wkrótce potem miasto opustoszało.
GOSPODARKA FENICKA
Podstawą gospodarki Fenicji,
jednego z najbardziej rozwiniętych gospodarczo krajów Świata
Śródziemnomorskiego w starożytności, był handel, rozwinięte rzemiosło i
rolnictwo. Rzemieślnicy feniccy słynęli przede wszystkim z produkcji
luksusowych ozdób z metali, kości słoniowej i szkła (technikę wytopu szkła
zaczerpnęli głównie od Egipcjan i Asyryjczyków), barwionych tkanin (słynna
purpura fenicka). Drewno, rosnących w górach Libanu cedrów, służyło jako
znakomity budulec (stosowany przy budowie Świątyni w Jerozolimie),
wykorzystywany także w szkutnictwie. Dysponując tylko niewielkimi obszarami
ziemi uprawnej Fenicjanie zagospodarowali stoki górskie do uprawy tarasowej
winnic i sadów. Usytuowane na przecięciu szlaków handlowych miasta fenickie
były przez stulecia wielkimi ośrodkami handlu morskiego i lądowego, głównie
tranzytowego. W zamian za wytwory rodzimego rzemiosła i rolnictwa (drewno
cedrowe), sprowadzano szlachetne
kruszce, kolorowe metale (miedź, cynę, cynk i ołów), niewolników. Od XI w.
p.n.e. żeglarze feniccy docierali do najdalszych części Morza Śródziemnego.
Zakładali, przede wszystkim w zachodniej części akwenu, liczne kolonie w Afryce
Północnej (Utyka, Kartagina), południowej Hiszpanii (Gades, ob. Kadyks), na
Cyprze (Kition), zachodniej Sycylii (Panormos, ob. Palermo), Sardynii i Malcie.
Fenicjanie przekroczyli w swoich wyprawach Słupy Herkulesa (Cieśnina
Gibraltarska), dopływając w IX w. p.n.e. do Wysp Kanaryjskich i na Maderę. W VI
w. opłynęli Afrykę; prawdopodobnie docierali także do Wysp Brytyjskich.
SZTUKA FENICKA
Sztuka fenicka rozwijała się od
III do I tysiąclecia p.n.e. na wąskim pasie wybrzeża zachodniej Azji, obejmując
swymi wpływami większość krajów basenu Morza Śródziemnego. Największy jej
rozwój przypadł na początek epoki żelaza (ok. 1200 p.n.e.), a główne ośrodki
znajdowały się w miastach: Tyr, Sydon,
Byblos, Arwad. Miała charakter
eklektyczny. Łączyła elementy egipskie, mezopotamskie, anatolijskie i egejskie
w nowy, swoisty układ form, zwykle bardzo dekoracyjny. Architektura fenicka
znana jest w niewielkim stopniu. Do czasów współczesnych zachowały się
sanktuaria w Amrit, Ajn al-Hajjat i w Sydonie (ob. Sajda). Jednym z typów
budowli sakralnych była kapliczka otwarta z przodu, stojąca na podwyższeniu
pośrodku dziedzińca otoczonego portykiem. W Amrit (V w. p.n.e.) miejsce
dziedzińca zajmowała sadzawka. Zmarłych chowano najczęściej w grobach
szybowych, kutych w skale. Znane są także hypogea (np. w Amrit), nad którymi
wzniesiono monumentalne pomniki w formie cylindrycznych wież. Najstarszym
znanym zabytkiem rzeźby jest sarkofag Ahriama z Byblos (XIII,XI, w. p.n.e.)
zdobiony reliefem figuralnym. Przetrwały także stele nagrobne ze scenami
kulturowymi. Interesujące są antropoidalne sarkofagi z Sydonu z wyobrażeniem
zmarłego na pokrywie. Charakterystyczną dziedziną fenickiego rzemiosła
artystycznego była rzeźba w kości słoniowej, głównie płytki służące jako
apliki, naśladująca wzory egipskie — największy jej rozkwit nastąpił w IX–VII
w. p.n.e. Spośród wyrobów metalowych wyróżniają się tace (VIII–VII w. p.n.e.)
produkowane w samej Fenicji i na Cyprze, z reliefową dekoracją ujętą w
koncentryczne pasy wokół rozety lub centralnego motywu figuralnego — przeważa
tematyka egipska z zapożyczeniami mezopotamskimi. Wysoki poziom techniczny
osiągnęła też fenicka biżuteria, gliptyka, ceramika (fajanse glazurowane,
wykazujące wpływy kultur Egiptu, Bliskiego Wschodu i Egei), szkło (technologia zapożyczona
z Egiptu) i tkaniny barwione purpurą. Fenicjanie, łącząc w eklektyczny sposób
obce elementy formalne i treściowe, nadawali im charakter ornamentalny i
tworzyli z nich nowe, oryginalne zespoły dekoracyjne, które z czasem
rozpowszechniły się w krajach basenu Morza Śródziemnego. Wyroby Fenicjan,
przeznaczone przede wszystkim na eksport, odegrały niewątpliwie znaczną rolę w
wymianie kulturalnej między cywilizacjami Bliskiego Wschodu i Europy. Podbój
miast fenickich przez Asyrię na przełomie VIII i VII w. p.n.e. spowodował
stopniowy upadek sztuki fenickiej. Dłużej natomiast utrzymała się w koloniach
fenickich (Kartagina), przybierając charakter lokalny.
MITOLOGIA FENICKA
ADONIS
Nazwa pochodzi
od tytułu kanaaneńskiego adon
oznaczającego „pan„.
Najważniejsze jego świątynie
znajdowały się w Byblos
i Pafos. Świątynia
Astarte w Byblos
urządzała uroczystości związane
z coroczną śmiercią
i zmartwychwstaniem Adonisa. Jego
powrót na ziemię
sygnalizowało zakwitnięcie czerwonego
anemonu.
ANAT
Bogini matka,
pani gór. Była
żoną i siostrą
Baala. Dzięki jej
wstawiennictwu u boga
El, Baal uzyskał
zezwolenie na budowę
domu na Safon,
górze położonej na
krańcu północy. Anat
była boginią agresywną,
zabijała wrogów Baala,
brodziła we krwi
zabitych przez siebie
ludzi. Przedstawiano ją
w hełmie, z
toporem wojennym i
dzidą.
ASTARTE
Królowa niebios.
Nosiła rogi byka,
do niej jako
pani koni i
wozów należało zwycięstwo
w każdej zwadzie.
Znamienną cechą kultu
Astarte było święte
małżeństwo i świątynna
prostytucja. Była piękna
i niebezpieczna.
BAAL
Bóg deszczu,
burzy i błyskawicy.
Syn boga Ela.
Po pokonaniu Jama,
boga morza, zbudowaniu
domu na górze
Safon i po
wzięciu w posiadanie
wielu miast, Baal
ogłosił, że nie
chce dłużej uznawać
władzy boga śmierci
Mota. Odmówił mu
swojej gościny i
pozbawił swojej przyjaźni.
W odpowiedzi na to
wyzwanie Mot zaprosił
Baala do swojej
siedziby. Baal przeraził
się, ale nie
był w stanie
odrzucić tego zaproszenia
do krainy śmierci
i ruszył w
drogę, skąd już
nie wrócił. Anat
wspomagana przez boginię
słońca Szapasz wyniosła
zwłoki męża, żeby
je pochować. Na
próżno też błagała
Mota, by przywrócił
życie Baalowi. W
końcu więc zmuszona
zaatakować Mota i
nożem rozpłatała go na
kawałki. Tymczasem El
spostrzegł, że płodność
powróciła, co oznaczało,
że Baal nie
umarł na prawdę.
Po pewnym czasie
Baal został całkowicie
przywrócony do życia,
a interwencja Ela
sprawiła, że Mot
ustąpił pola Baalowi.
EL
Na górze
Safon mieszkał El,
pierwszy bóg kanaanejski.
Był on ojcem
bogów i ludzi,
panem czasu. To
on pozwolił Baalowi
poślubić Anat, pokonać
Jama, boga morza,
zwyciężyć Mota, boga
śmierci i objąć
funkcję bóstwa sprowadzającego ożywczy
deszcz. El zawsze
uosabiał wszechmoc, ale trzymającą
się w pewnym
oddaleniu od codziennych
spraw. Na wizerunkach
ukazywano go w
postawie siedzącej, z
rogami byka na
głowie symbolizującymi siłę.
MELKART
Bóg Tyru. Był związany
z morzem i
żeglugą. Zginął z
powodu ognia i
jego coroczne przebudzenie
celebrowano uroczyście podczas
święta obchodzonego w
styczniu.
TABLICA CHRONOLOGICZNA KRÓLÓW TYRU
DYNASTIA ABIBAALA
- Abiball (980 p.n.e.)
- Hiram I (980 – 946 p.n.e.)
- Baalezer I (946 – 929 p.n.e.)
- Abdasztart (926 – 920 p.n.e.)
- Asztart (920 – 900 p.n.e.)
- Dalajasztart (900 – 888 p.n.e.)
- Asztartrom (888 – 879 p.n.e.)
- Felles (879 p.n.e.)
DYNASTIA ITTOBAALA
- Ittobaal I (878 – 847 p.n.e.)
- Baalezer II (847 – 841 p.n.e.)
- Matan I (841 – 832 p.n.e.)
- Pigmalion (832 – 785 p.n.e.)
- Ittobaal II (740 p.n.e.)
- Hiram II (739 – 731 p.n.e.)
- Matan II (730 – 729 p.n.e.)
- Eluli (729 – 701 p.n.e.)
- Baal I (701 – 660 p.n.e.)
- Ittobaal III (591 – 573 p.n.e.)
- Baal II (573 – 564 p.n.e.)
Po pierwsze Tyr upadł w IV a nie w VI w, po zdobyciu go przez Aleksandra Wielkiego. Po drugie w mitologii BAAL to po prostu 'bóg' i to słowo pojawia się w złożeniu z innymi - np. Baal Hafad, czy Baal Hammun. pomijasz też tak ważne bóstwa jak Eszmun czy Mardok
OdpowiedzUsuń