Hetyci



Hetyci odziedziczyli nazwę i wiele elementów cywilizacyjnych po znacznie wcześniejszym królestwie Hatti znanym Egipcjanom jako Cheta. Leżało ono daleko na północy w Azji Mniejszej, w Anatolii i cieszyło się pomyślnością przez około 500 lat (1700 – 1190 p.n.e.) Nie można jednak owych Hetytów traktować jako pojedynczego plemienia bądź ludu, bowiem stanowili mieszankę etniczną i językową, a ich tożsamość wynikała bardziej z jedności politycznej i kulturowej. Wydaje się, że nazwa Hatti oznaczała pierwotnie terytorium wokół miasta Hattusas. Język hetycki o strukturze indoeuropejskiej musiał zostać sprowadzony do Azji Mniejszej prawdopodobnie w końcu III tys. p.n.e. Przybysze ci osiedlili się wśród ludności Hatti i zdominowali ją do tego stopnia, że do czasu dojścia do władzy dynastii, która założyła królestwo w Hattusas w 1750 r. p.n.e., język tej rodzimej ludności zdążył już zaniknąć.

STARE PAŃSTWO

Na  początku  władcy  panowali  z  miasta  Kusarra,  którego  lokalizacja  pozostaje nieznana.  Z  tamtąd  jeden  z  wczesnych  królów  Anittas  zaczął  rozszerzać  swą władzę  na  dalsze  terytoria,  najpierw  na  miasto  Kanesz,  następnie  zaś  Hattusas, późniejszą  stolicę.  Pomiędzy  okresem  panowania  Anittasa  a  założeniem  hetyckiego  królestwa  istnieje  odstęp  kilku  pokoleń.  Politykę  ekspansji  podjął  po  pewnym  czasie  inny  władca  z  Kusarry – Labarnas,  którego  syn  zdecydował  się  odbudować  i  zająć  Hattusas,  naturalną   twierdzę   panującą   nad   północnymi   dolinami.  Odtąd   król  ów zwał  się  „Człowiek  z  Hattuszy„  i  był  rzeczywistym  założycielem  królestwa  Hetytów.  Umocniwszy  swe  panowanie  nad  sąsiednimi  miastami  rozpoczął  realizację  ambitnego  programu  podbojów.  Posuwając  się  na  południe  król  wkroczył  na  obszary  Syrii,  których  nie  udało  mu  się  jednak  zdobyć.  Zabrał  natomiast  z  Syrii  skrybów,  by  założyć  szkołę  pisma  klinowego  w  hetyckiej  stolicy.  Końcowy okres  panowania  Hattusilisa  został  zakłucony  przez   zdradę i nieposłuszeństwo wśród członków rodziny. Następca Hattusilisa,  Mursilis  I także  wyruszył  do Syrii i zdołał  obalić  silne  państwo  w  Aleppo.  Następnie  widząc  przed  sobą  wolną  drogę  posuwał  się  w  dół  Eufratu  i  uderzył  na  królestwo  Babilonii  zdobywając  jego  stolicę.  Jednakże  Hetyci  przeliczyli  się  nieco  ze  swymi  siłami.  W  drodze  powrotnej  zaatakowani  zostali  przez  Hurytów,  lud  osiadły  wówczas  w  górzystych  rejonach  nad  Eufratem  i  Tygrysem.  Choć  odparli  atak  królestwo  doznało poważnego  osłabienia  wskutek  długotrwałej  nieobecności  króla.  W  jakiś  czas  po  powrocie  Mursilis  został  zamordowany  przez  swego  szwagra,  co  zapoczątkowało  pożałowania  godny  okres  pałacowych  zbrodni  i  intryg,  podczas  których  Hetyci  nie  byli  zdolni  do  utrzymania swych  zdobyczy. Wewnętrzną  stabilizację  przywrócił  w  1525  r. p.n.e.  król  Telipinu  ogłaszając  dokładne  zasady  regulujące  następstwo  tronu  i  energicznie  tłumiąc  wewnętrzne  niepokoje.  W  stosunkach  zewnętrznych  zainaugurował  politykę  pokojowego  współżycia  zawierając  traktat  z  niedawno  założonym  królestwem  Kizzuwatna  w  Cylicji.  Po  panowaniu  Telipina  nastąpił  mroczny okres  w  dziejach  Hetytów  trwający  około  60  lat.  Następnie  w  1430  r. p.n.e.  doszła  do  władzy  nowa dynastia,  której  przedstawiciele  doprowadzili  kraj  do  potęgi  równej  egipskiej  czy  babilońskiej.

NOWE PAŃSTWO

Pierwszy  z  Tudhalijów  prowadził  zwycięskie  kampanie  na  wschodzie  i  zachodzie, lecz  sukcesy  te  nie  były  trwałe.  Za  panowania  jego  syna  Arnuwandasa królestwo  stanęło  w  obliczu  nowego  niebezpieczeństwa  jakim  był  napływ  z  północy  barbarzyńskiego  plemienia  Kaska.  Ze  wszystkich  stron  nacierali  też  inni  wrogowie, tak  że  państwo  znalazło  się  o  krok  od  całkowitej  zagłady.  Ratunek  przyniosło  wstąpienie  na  tron  genialnego  władcy  Suppiluliumasa  I.  Wydobył  on  królestwo  z  katastrofalnej  sytuacji  i  zapoczątkował  działania,  które  w  niewiele  ponad  sto  lat  miały  uczynić  z  państwa   Hetytów   imperium   rywalizujące  z  Egiptem  i  Babilonią.  Najpierw odepchnięto  plemię  Kaska,  następnie  królestwo  Arzawa.  Dopiero  wówczas  mógł  Suppiluliumas  wyruszyć  na  wschód  i  wyrównać  rachunki  z  Hurytami.  Ich  król  unikał  jednak  bitwy,  tak  że  Suppliuliumas  przez  nikogo  nie  zatrzymywany  pociągnął  dalej  na  południe  i  odzyskał  dla  Hetytów  Syrię    po  Damaszek.  Huryci  stawili  opór  tylko  w  Karkemisz,  lecz  później  zaprzestali   go   całkowicie.   Hetyci   po   pozbyciu   się   ich  króla  osadzili  na huryckim  tronie  swojego  wasala.  W  podobny  sposób  postępowano  z  lokalnymi  władcami  miast  syryjskich.  W  ten  sposób  utworzone  zostało  hetyckie  imperium.  Syn  i  następca  Suppiluliumasa,  Mursilis  II  uzupełnił  dzieło  swego  ojca ujarzmiając  położone  na  zachodzie  państwo  Arzawa.  Panowanie  kolejnego  władcy  Muwatalisa  stało  pod  znakiem próby  sił  z  Egipcjanami,  którzy  pod rządami  Ramzesa  II  mieli  ambicje  odzyskania  swych  utraconych  syryjskich  posiadłości.  Hetycki  król  ukrył  swą  wielką armię  w  pobliżu  miasta  Kadesz  nad  Orontesem.  Następnie  uderzył  na  kompletnie  zaskoczone  wojska  egipskie. Wprawdzie  Egipcjanie  zdołali  uniknąć  całkowitej  klęski,  lecz  bitwa  pod  Kadesz  w  1285  r. p.n.e.  umocniła  hetyckie  panowanie  nad  Syrią  i  wprowadziła  stan  równowagi  pomiędzy  dwiema  potęgami.  Po  śmierci  Muwatalisa  jego  jedynym  następcą  pozostał  młody  jeszcze  syn.  W  tej  sytuacji  brat  zmarłego – Hattusilis sprawujący  w  kraju  regencję  stał  się  potężnym  pretendentem  do  tronu.  Doszło  do  ostrych  starć  między  stryjem  a  bratankiem.  Po  siedmiu  latach  Hattusilis  dokonał  zamachu  stanu  posyłając  młodego  króla  na  wygnanie.  Objąwszy  tron  jako  Hattusilis  II  doprowadził  do  nawiązania  przyjacielskich  stosunków  z władcami  Egiptu  i  Babilonii.  Stan  pokoju  i  pomyślności  utrzymywał  się  również  za  panowania  syna  Hattusilisa – Tuthalija  III.  Mógł  on  zatem  poświęcić  wiele  uwagi  przeprowadzeniu  reformy  religijnej.  Jego  syn Arnuwandas  III  zmarł  po  krótkim  panowaniu  i  zastąpiony  został  na  tronie  przez  swojego  brata Suppiluliumasa  II.  Kilka  tekstów  pochodzących  z  okresu  jego  rządów nie  wskazują  na  istnienie  jakiegoś  zagrożenia.  A  jednak  były  to  już  ostatnie  teksty  historyczne  znalezione  w  hetyckich  archiwach.  Źródła  egipskie  z  czasów Ramzesa  III  mówią  o  tym  jak  ludy  morskie  wraz  ze  swoimi  sojusznikami  zalały  całą  Syrię  i  zostały  zatrzymane  u  samych  granic  Egiptu  w  1182  r. p.n.e. Królestwo  hetyckie  uległo  nagłej  zagładzie  i  nigdy  już  się  nie  odrodziło.

TABLICA CHRONOLOGICZNA WŁADCÓW HETYCKICH


STARE PAŃSTWO

- Labarna
- Hattusilis I
- Mursilis I
- Hantilis I
- Zidanta I
- Ammuna
- Huzzija I
- Telipinu
- Alluwamma
- Hantilis II
- Zidanta II
- Huzzija II

NOWE PAŃSTWO

- Tudhalija I (1430 – 1406 p.n.e.)
- Arnuwandas I (1405 – 1386 p.n.e.)
- Tudhalija II (1385 – 1381 p.n.e.)
- Hattusilis II (1380 – 1358 p.n.e.)
- Suppiluliumas I (1357 – 1323 p.n.e.)
- Arnuwandas II (1322 p.n.e.)
- Mursilis II (1321 – 1297 p.n.e.)
- Muwatallis (1296 – 1271 p.n.e.)
- Mursilis III (1270 – 1245 p.n.e.)
- Tudhalija III (1244 – 1220 p.n.e.)
- Arnuwandas III (1219 – 1218 p.n.e.)
- Suppiluliumas II (1217 – 1200 p.n.e.)

Zagłada królestwa Hetytów w 1200 p.n.e.

GOSPODARKA HETYCKA

Hetycka  ludność  składała  się  w  większości  z  rolników  uprawiających  jęczmień  i pszenicę,  winorośl  i  drzewa  owocowe  oraz  wypasających  stada  bydła  i  owiec. Istniała  też  oddzielna  warstwa  rzemieślników,  przede  wszystkim  garncarzy,  szewców, stolarzy  i  kowali.  Wśród  nich  musiała  być  oczywiście  poważna  liczba  rzemieślników  znających  się  na  technologii  wytopu  żelaza.  Eksploatacja  rud  żelaznych,  celem  uzyskania  surowca  do  produkcji  broni,  była  szeroko  rozwinięta.  Dowodem  czego  jest  odkrycie  hetyckiego  zakładu  hutniczego  w  Cylicji.  Prawdopodobnie  jednym  z  czynników  warunkujących  rozwój  potęgi  Hetytów  było  użycie broni  żelaznej,  której  technologia  nie  znana  była  jeszcze  w  ówczesnym  świecie.  Wielką  rolę  grała  również  hodowla  i  tresura  koni.  Hetyci  bowiem  zwiększyli  liczbę  koni  zaprzężonych  do  rydwanów  z  dwóch  do  trzech,  co  było jedną  z  przyczyn  zwiększenia  ich  hodowli.  Budowa  dróg  łączyła  się  właśnie  z  rozpowszechnieniem  owych  wozów  bojowych.  Król  był  najwyższym  władcą  i  dowódcą  wojskowym,  głównym  sędzią  i  kapłanem.  Wokół  niego  skupiała  się  liczna  grupa  arystokratów  i  dygnitarzy  często  związanych  z  królem  więzami  krwi.

SZTUKA HETYCKA

Terminem sztuka hetycka określa się zabytki starożytnej Anatolii z czasów kolonii asyryjskich w XIX–XVIII w. p.n.e. (Kanesz), państwa hetyckiego (XVI–XIII w.) oraz państw neohetyckich w Anatolii i północnej Syrii (XII–VIII w.). Jej wyróżnikiem są pojawiające się w okresie imperium (XIV–XIII w.) monumentalne płaskorzeźby, które umieszczano na ścianach skalnych w różnych punktach kraju (Gâvurkalesi, Hatip, Ivriz, Karabel), na fasadach kultowych (Eflatun Pinar)  i  blokach kamiennych (ortostatach) tworzących dolne warstwy fortyfikacji miasti murów reprezentacyjnych budowli. Niekiedy przedstawieniu towarzyszyła inskrypcja w dekoracyjnym piśmie hieroglificznym. Najstarsze ortostaty zdobione reliefowo znamy z Alacahöyük z 2. połowy XIII w., ale liczne przykłady pochodzą z miast neohetyckich — Karatepe, Karkemisz, Malatya, Maraş, Sakçegözü, Zincirli. Najczęściej ukazują one bogów, procesje kultowe, a także władcę jako bohatera-wojownika, w objęciach boga lub jako kapłana składającego ofiary bogom. Procesja bogów i bogiń na ścianach wielkiej galerii w sanktuarium skalnym w Yazilikaya pokazuje strukturę oficjalnego panteonu z czasów imperium. Pośrednie stadium między płaskorzeźbą a rzeźbą pełną reprezentuje monumentalna stela z Fasillar, a także postacie strażników (wojownik, sfinksy, lwy), które flankowały bramy miast i znaczniejszych budowli w Hattusas (Bogazkale), Alacahöyük i wielu ośrodkach neohetyckich. Większe posągi nie zachowały się, znamy natomiast liczne posążki bóstw i zwierząt z brązu i terakoty. Sztukę hetycką II tysiąclecia p.n.e. wyróżnia wspaniała ceramika reliefowa (Inandiktepe), rytony w kształcie zwierząt, metalowe naczynia reliefowe i pieczęcie, odmienne pod względem kształtu (stemple) i dekoracji od mezopotamskich. W budownictwie używano kamienia, cegły mułowej i drewna. Fundamenty i dolne partie murów budowli reprezentacyjnych wykonane były z kamienia. Często zachowała się tylko najniższa kondygnacja z wąskimi pomieszczeniami magazynowymi. W stolicy odkopano ponad 30 świątyń z 2. połowy XIII w. p.n.e. Wszystkie zostały zbudowane na podobnym planie, z licznymi pomieszczeniami skupionymi wokół centralnego dziedzińca. Budowle kultowe znamy też z Iandtepe i Alacahöyük. Pałace z II tysiąclecia p.n.e. odkryto w różnych regionach Anatolii — Alacahöyük, Kültepe, Beycesultan, Maşathöyük, Ortaköy, Kuşakli. Spośród nich najlepiej znana jest rezydencja królewska na Büyükkale w Hattusas (Bogazkale). Stolicę otaczał podwójny pierścień fortyfikacji z prostokątnymi wieżami i umocnionymi bramami. Główny mur oblicowany był od wewnątrz i od zewnątrz wielkimi blokami skalnymi („mur cyklopi”), a przestrzeń między nimi, podzieloną na prostokątne komory, wypełniał tłuczeń. Pod wałem przebiegały prowadzące na zewnątrz kazamatowe tunele. Podobną konstrukcję miał mur miejski w Alişar oraz mury warowni na Yümük Tepe koło Mersin. Przyjmuje się, że architektura obronna Hetytów była inspiracją dla budowniczych warowni mykeńskich (Mykeny, Tiryns).

MITOLOGIA HETYCKA

Głównymi cechami religii hetyckiej były politeizm, antropomorfizm i synkretyzm. Hetyci adoptowali na potrzeby swojego systemu wierzeń elementy religii ludów anatolijskich, religii akadyjskiej oraz religii huryckiej. Większość mitów i rytuałów hetyckich bierze swój początek w tradycji religijnej hatyckiej lub huryckiej. Panteon bogów hetyckich był niezmiernie duży i zagmatwany. Nawet w tekstach hetyckich występują wzmianki o tysiącu bogów Hatti, a współczesnym religioznawcom udało się zidentyfikować wiele imion bogów, demonów i herosów. Powszechnym zjawiskiem było wchłanianie przez religię hetycką kultów związanych z lokalnymi bóstwami podbijanych krain i miast. Liczne bóstwa o podobnych cechach łączono ze sobą, pozostawiając dawne nazwy, np. hatycka bogini-słońce z Arinny (Wurusemu, Ariniti) była również wcieleniem bogini Hebat z huryckiego miasta Halab. Najważniejszym męskim bóstwem w panteonie hetyckim był bóg burzy, który w okresie hatyckim nosi imię Taru, w starohetyckim utożsamiany jest z Tarhunem, a w czasach wpływów huryckich z Teszubem. Bóg burzy władał chmurami, deszczem i błyskawicami. Jego partnerką i zarazem najważniejszą boginią była Tahattanuiti (małżonka Taru), bogini-słońce z Arinny (Tarhun) i Hebat (małżonka Teszuba). Obok boskiej pary szczególnie czczeni byli: 

- Arma – bóstwo lunarne
- Istanu – bóg tarczy słonecznej
- Wurunkatte – bóg wojny
- Kumarbi – ojciec bogów
- Tasimmeti i Szauszka – boginie miłości
- Nabarbi – bóg księżyca
- Perwa – bóg koni
- Hannahanna – matka bogów
- Telepinu – bóg urodzaju

Na potrzeby kultu powstało wiele tematów mityczno-rytualnych, z których zachowały się m.in. cykl o bogu Telepinu, o pojedynku boga burzy z wężem Illujanka i o walce Kumarbiego z Teszubem o władzę nad światem. Kosmogonia hetycka opowiada o stworzeniu nieba i ziemi na ramionach giganta Upelluri. Następnie starzy bogowie miedzianym nożem rozdzielili niebo od ziemi. Bogowie zamieszkali w Kuntarra – niebiańskim domu. Świat podziemny przedstawiano jako ponurą krainę, w której znajdowały się morza i dziewięć rzek. W życiu religijnym najważniejszą rolę odgrywał saru, labarna – król, który pełnił zarazem funkcję najwyższego kapłana. Monarcha często był przedstawiany w stroju kapłana – w długim płaszczu z rękawami, w tiarze i z litusem. Królewska władza była darem bogów, a król strzegł boskich porządków w państwie i przestrzegał ceremonialnego roku. Po swojej śmierci, władca, którego pomyślność utożsamiano z dobrobytem narodu, stawał się istotą boską, której następcy oddawali cześć. W początkowym okresie swojego osadnictwa w Azji Mniejszej Hetyci obywali się bez budynków świątynnych. Kamienne stelle – huwasi, które symbolizowały bóstwo, stawiano w jaskiniach albo pod gołym niebem. Dopiero pod wpływem Hurytów zaczęto wznosić świątynie, które stawały się schronieniem bogów. Z czasem wokół świątyni powstawały kompleksy budowli z pomieszczeniami administracyjnymi, skarbcem, spichlerzami, budynkami gospodarczymi, jak np. w centrach kultowych w Arinna i Nerikka. Znaczącą rolę w hetyckiej religijności musiało pełnić sanktuarium skalne w Yazılıkaya. Hetyci stosowali birytualny obrządek pogrzebowy. Badania nekropoli hetyckich poświadczają, że stosowali jednocześnie kremację i inhumację. Ciało zmarłego króla wraz z darami zawsze palono na stosie, który gaszono, podobnie jak w Grecji, winem i piwem. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz