Asyria właściwa przypominała
trójkąt, którego jeden
wierzchołek stanowi miasto
Aszur, a dwa
pozostałe wyznaczają Niniwa
i Arbela. Obszar
ten jest ograniczony Tygrysem,
na wschodzie i
północy otaczają Asyrię
góry Kurdystanu, na południu
graniczy ona z
niziną Babilonii, na
zachodzie z półpustynnymi
obszarami Syrii. Wzgórza
centralnej Asyrii rodziły
obfite plony dzięki
występującym na tych
obszarach częstym i
regularnym deszczom. W
starożytności uprawiano tu głównie
jęczmień i sezam,
zwierzętami hodowlanymi były
owce, kozy i
bydło. W przeciwieństwie do
Babilonii nie mogła
tam rosnąć palma
daktylowa, natomiast
uprawiano winorośl, której
owoce służyły do
wyrobu wina.
OKRES STAROASYRYJSKI (2000 – 1363 r. p.n.e.)
U zarania dziejów
Asyrii istniały w
tym kraju trzy
znaczące miasta – państwa: Aszur,
Niniwa i Arbela.
Zachowywały one autonomię
i panowały tylko
nad najbliższymi otaczającymi
je regionami. Nic
prawie nie wiemy
o wczesnej historii Niniwy
i Arbeli, posiadamy
natomiast trochę informacji
na temat dziejów
Aszur. Rządził nim
cały szereg przywódców
określanych jako namiestnicy,
czy zastępcy boga
Aszura. W okresie
tym prowadzony był
z Anatolią zyskowny
handel miedzią odbywający się
za pośrednictwem dużej
kolonii asyryjskich kupców
założonej w miejscowości
Kanesz w Kapadocji na
terenie wschodniej Azji Mniejszej. Dokonana
w 2000 r. p.n.e. inwazja
Amorytów na Mezopotamię
przyniosła w rezultacie założenie
przez nich licznych
dynastii na całym
tym obszarze. Przedstawicielem jednej
z nich był
Szamsziadad I z
Aszur. Podjął on pierwszą
próbę podporządkowania całego
kraju jednej władzy
osiągając w pewnym
okresie panowanie nad
obszarami rozciągającymi się
od Asyrii do
Babilonii na południu
i do Mari
na zachodzie. Po
śmierci Szamsziadada Aszur
zostało zdobyte przez
Hammurabiego, a potem
Asyria weszła w
długą, niejasną pod
względem politycznym epokę,
w której dostała
się pod panowanie powstałego na
zachodzie królestwa Mitanni.
OKRES ŚREDNIOASYRYJSKI (1363 – 1000 r. p.n.e.)
Za panowania Aszurballita
I doszło do
odzyskania niepodległości przez
Asyrię i utworzenia
asyryjskiego imperium. Długotrwała
wojna, która rozpoczęła
się z państwem
Mitanni ciągnęła się
aż do panowania
Salmanasara I, który
zakończył ją ostatecznie
przyłączając do Asyrii
wschodnią połowę terytorium
mitannijskiego zwaną Chanigalbat.
Wracając do Aszurballita
wspomnieć należy, że
połączył się on
więzami małżeńskimi z
królewską linią w
Babilonii i gdy
powstanie usunęło panującego tam króla,
asyryjski władca pomaszerował
na południe, gdzie zaprowadził porządek
i przywrócił panowanie
legalnej dynastii. Wpływy
babilońskie na cywilizację
asyryjską były bardzo
wyraźne we wszystkich okresach, a
czasy Aszurballita nie stanowiły
w tym względzie
wyjątku. Wówczas to
po raz pierwszy
poświadczony jest w
Aszur kult babilońskiego
boga Marduka. Zapożyczono również
z południa kalendarz
oraz zmieniono na
babiloński system miar i wag.
Po śmierci Aszurballita
toczono przedłużającą się
wojnę z Babilonią.
Walki przynosiły obu
stronom na przemian
zdobycze i straty.
Wojna ta stanowiła
tylko jeden z
frontów militarnej aktywności
Asyrii w tym
okresie. Kolejni jej
królowie prowadzili kampanie
w górzystych krainach
na wschodzie i
północy walcząc z
różnymi ludami, które
we wcześniejszych okresach
atakowały granice ich
państwa. W ten
sposób budowali powoli
wielkość terytorialną i wzmacniali
siłę Asyrii. Panowanie
Tukultininurty I przywiodło
imperium do bezprecedensowej potęgi.
Wymieniony władca był
energicznym wojownikiem wyprawiającym
się przeciwko Hetytom
i Babilonii. W
ostatniej kampanii zdobył
i złupił Babilon
wywożąc do Asyrii wielkie
łupy. To wydarzenie
zakończyło pierwszą fazę
okresu średnioasyryjskiego. Krótki
okres mroku wywołanego
przez masowy napór
na asyryjskie granice różnych
ludów, wśród których
byli też Frygowie
został rozjaśniony przez
najwspanialszy okres drugiej
fazy i zarazem
całego okresu średnioasyryjskiego. Przyniosło
go panowanie najwybitniejszego władcy
tej epoki Tiglatpilesara I,
który naśladując Tukultininurtę zdołał przewyższyć
jego osiągnięcia. Walczył
z Frygami i Aramejczykami. Znalazł
także czas aby
poprowadzić armię, zdobyć
i złupić ważne
miasta babilońskie. Napór
aramejski jednak nie
zelżał, a podczas
ostatnich lat II
tys. p.n.e. nasilił się
do tego stopnia,
że plemiona te zagarnęły
wszystkie posiadłości asyryjskie
na zachodzie zagrażając
terytorium właściwej Asyrii
bezpośrednim najazdem.
OKRES NOWOASYRYJSKI (1000 – 612 r. p.n.e.)
Na początku I tys.
p.n.e. Aramejczycy do
tego stopnia zdominowali
scenę polityczną, że
o dziejach Asyrii
nie wiemy nic.
Znamy jedynie imiona
jej królów. Jednakże w
IX w. p.n.e. Asyria
znów ukazuje się
jako silne państwo,
którego energiczni władcy
prowadząc liczne, skierowane
przeciwko Aramejczykom kampanie
na zachodzie, odzyskują
utracone poprzednio ziemie.
Królami tymi byli:
Aszurdan II, Adadnirari
II, Tukultininurta II
i Aszurnasirapli II.
Aszurnasirapli był jednym
z największych budowniczych
w dziejach Asyrii.
Przebudował przejęte przez
siebie miasto Kalach
realizując w nim
wielki program budowlany,
tak że stało się
ono czołowym ośrodkiem
miejskim w Asyrii.
Następcą Aszurnasirapla został
jego syn Salmanasar
III. Skoncentrował on
swą militarną aktywność
na dwu frontach:
zachodnim i północnym.
Koniec długiego i
pomyślnego panowania Salmanasara
okrywają mroki wewnętrznych
konfliktów i powstań.
Bezpośredni następcy króla:
Szamsziadad V i
Adadnirari III zdołali
przywrócić pewien ład
w kraju i
prowadzili nawet uwieńczone
sukcesem kampanie na
wielu frontach, lecz
upadek państwa stawał
się stopniowo widoczny.
Był to okres,
gdy gwałtownie rosło
w siłę królestwo Urartu wdzierając
się coraz dalej
na terytorium asyryjskie. Również
Babilonia starała się
wykorzystać w swoim
interesie kłopoty odwiecznego
rywala. Okres świetności
powrócił w połowie
VIII w. p.n.e. wraz
z wstąpieniem na
tron Tiglatpilesara III.
Jako energiczny wojownik
był on godnym
kontynuatorem dawniejszych wielkich
królów asyryjskich, choć
wydaje się, że
sam zdobył tron
poprzez uzurpację. Nowy
władca przywrócił ład
wewnętrzny by z
kolei zwrócić się
przeciwko wrogom zewnętrznym.
Wyparł Urartyjczyków z ich syryjskich
posiadłości rozciągając asyryjskie
panowanie w tym
regionie od gór Taurus
do pustyń Synaju.
Usiłował utrzymać pokojowe
stosunki z Babilonią, lecz gdy o przejęcie
tam władzy pokusili
się Chaldejczycy, pokonał ich i sam wstąpił na tron w Babilonie tworząc w
ten sposób instytucję
podwójnej monarchii. Następca Tiglatpilesara -Sargon II był także
prawdopodobnie uzurpatorem, lecz
kontynuował dzieło swego
poprzednika rozszerzając znacznie
terytorium państwa. Umocnił
swą władzę nad
obszarami Syrii i
Palestyny i skierował
się do Anatolii
atakując Midasa z
Frygii. Na północy
i wschodzie prowadził
szereg kampanii przeciwko Urartu
znacznie osłabiając siły
tego państwa. Od
chwili wstąpienia na
tron Sargona, Babilonia
stanowiła teren niepowodzenia, bowiem
wtedy właśnie Chaldejczyk
Merodachbaladan II objął
tam władzę utrzymując
się przy niej
przez 12 lat.
W końcu Sargon
usunął go i
sam objął tron
babiloński odnawiając podwójną
monarchię. Senacherib trzymał
się początkowo linii politycznej wytyczonej
przez swojego poprzednika,
lecz ostatecznie wplątał
się w zaciekłą
wojnę z Babilonią
i w 689 r.
p.n.e. zdobył i
złupił Babilon. Asarchadon,
syn i następca Senacheriba
poświęcił swe panowanie
dwóm głównym problemom –
wtargnięciu do Egiptu
i uspokojeniu Babilonii.
Zajęcie Egiptu było ukoronowaniem ekspansji
asyryjskiego imperium, w
Babilonie natomiast Asarchadon
rozpoczął realizację wielkiego
planu odbudowy. Po
jego śmierci jego synowie
podzielili się władzą.
Asurbanipal został władcą Asyrii,
a Szamaszszumukin Babilonii. Asurbanipal
w dalszym ciągu
starał się utrzymać
panowanie nad Egiptem,
co przez pewien
czas mu się
udawało, ostatecznie jednak
utracił tą najpóźniejszą
z asyryjskich zdobyczy
zająwszy się przede
wszystkim sprawami babilońskimi.
Bracia zasiadający na
dwóch rywalizujących ze
sobą tronach doprowadzili
do wojny pomiędzy
Asyrią a Babilonią. Ostatecznie zwyciężył
Asurbanipal. Asyria jednak
zbliżała się do
swych ostatnich dni.
Od pewnego czasu
nowe ludy np.
Medowie i Scytowie
zajmowały górskie regiony
nad wschodnimi granicami
Asyrii utrudniając sprawowanie
przez nią władzy
na podległych jej
terenach. Pod koniec
VIII w. p.n.e. część
tych ludów zaczęła
współdziałać z niedawno
założoną dynastią chaldejską
z Babilonu kierując ostrze
sojuszu przeciwko Asyrii.
Miasta asyryjskie padały
jedno po drugim
opanowywane przez najeźdźców,
którzy w końcu w 612 r.
p.n.e. zdobyli i złupili
Niniwę. Upadek stolicy
oznaczał koniec imperium
asyryjskiego.
TABLICA CHRONOLOGICZNA WŁADCÓW ASYRII
DYNASTIA WCZESNOASYRYJSKA
- Sulili
- Kikkija
- Akija
- Puzuraszur I
- Szalimahum
- Iluszuma
- Eriszum I (1939 – 1900 p.n.e.)
- Ikunum
- Sargon I
- Puzuraszur II
- Naramsin
- Eriszum II
- Szamsziadad I (1813 – 1781 p.n.e.)
- Iszmedagan I (1780 – 1741 p.n.e.)
- Mutaszku
- Rimusz
- Asinum
- Aszurdugul
- Aszurnaplaidi
- Nasirsin
- Ipkisztar
- Adadsalulu
- Adazi
- Belubani (1698 – 1689 p.n.e.)
- Libaja (1688 – 1672 p.n.e.)
- Szarmadad I (1671 – 1660 p.n.e.)
- Iptarsin (1659 – 1648 p.n.e.)
- Bazaja (1647 – 1620 p.n.e.)
- Lullaja (1619 – 1614 p.n.e.)
- Szuninua (1613 – 1600 p.n.e.)
- Szurmadad II (1599 – 1597 p.n.e.)
- Eriszum III (1596 – 1584 p.n.e.)
- Szamsziadad II (1583 – 1578 p.n.e.)
- Iszmedagan II (1577 – 1562 p.n.e.)
- Szamsziadad III (1561 – 1546 p.n.e.)
- Aszurnirari I (1545 – 1520 p.n.e.)
- Puzuraszur III (1519 – 1496 p.n.e.)
- Enlilnasir I (1495 – 1483 p.n.e.)
- Nurili (1482 – 1471 p.n.e.)
- Aszurszaduni (1471 p.n.e.)
- Aszurabi I (1470 – 1451 p.n.e.)
- Aszurnadinahhe I (1450 – 1431 p.n.e.)
- Enlilnasir II (1430 – 1425 p.n.e.)
- Aszurninari II (1424 – 1418 p.n.e.)
- Aszurbelniszeszu (1417 – 1409 p.n.e.)
- Aszuraimniszeszu (1408 – 1401 p.n.e.)
- Aszurnadinahhe II (1400 – 1391 p.n.e.)
- Eribadad I (1390 – 1363 p.n.e.)
DYNASTIA ŚREDNIOASYRYJSKA
- Aszurballit I (1363 – 1328 p.n.e.)
- Enlilnirari (1327 – 1318 p.n.e.)
- Arikdenili (1317 – 1306 p.n.e.)
- Adadnirari I (1305 – 1274 p.n.e.)
- Szalmanaser I (1273 – 1244 p.n.e.)
- Tukultininurta I (1243 – 1207 p.n.e.)
- Aszurnadinapli (1206 – 1203 p.n.e.)
- Aszurnirari III (1202 – 1197 p.n.e.)
- Enlilkuduriusur (1196 – 1192 p.n.e.)
- Ninurtapilekur (1191 – 1179 p.n.e.)
- Aszurdan I (1178 – 1133 p.n.e.)
- Aszuresziszi (1132 – 1115 p.n.e.)
- Tiglatpilesar I (1114 – 1076 p.n.e.)
- Aszaredapilekur (1075 – 1074 p.n.e.)
- Aszurbelkala (1073 – 1056 p.n.e.)
- Eribadad II (1055 – 1054 p.n.e.)
- Szamsziadad IV (1053 – 1050 p.n.e.)
- Aszurnasipal I (1049 – 1031 p.n.e.)
- Szalmanaser II (1030 – 1019 p.n.e.)
- Aszurnirari IV (1018 – 1013 p.n.e.)
- Aszurabi II (1012 – 972 p.n.e.)
DYNASTIA NOWOASYRYJSKA
- Aszuresziszi II (971 – 967 p.n.e.)
- Tiglatpilesar II (966 – 935 p.n.e.)
- Aszurdan II (934 – 912 p.n.e.)
- Adadnirari II (911 – 891 p.n.e.)
- Tukultininurta II (890 – 884 p.n.e.)
- Aszurnasipla II (883 – 859 p.n.e.)
- Szalmanaser III (858 – 824 p.n.e.)
- Szamsziadad V (823 – 811 p.n.e.)
- Adadnirari III (810 – 783 p.n.e.)
- Szalmanaser IV (782 – 773 p.n.e.)
- Aszurdan III (772 – 755 p.n.e.)
- Aszurnirari V (754 – 745 p.n.e.)
- Tiglatpilesar III (744 – 727 p.n.e.)
- Szalmanaser V (726 – 722 p.n.e.)
- Sargon II (721 – 705 p.n.e.)
- Sennacherib (704 – 681 p.n.e.)
- Ersahaddon (680 – 669 p.n.e.)
- Asurbanipal (668 – 627 p.n.e.)
- Aszuretiliani (626 p.n.e.)
- Sinszumuliszir (625 – 612 p.n.e.)
- Aszuruballit II (611 – 609 p.n.e.)
Podbój przez Medów i Babilończyków 609 p.n.e.
GOSPODARKA ASYRYJSKA
Gospodarka Asyrii opierała się na rolnictwie, hodowli zwierząt
i handlu zagranicznym. Eksport obejmował wyroby rzemieślnicze,
zwłaszcza tekstylne produkowane w warsztatach pałacowych,
świątyniach i w prywatnych majątkach. Głównymi towarami
importowanymi przez Asyrię były: drewno, wino, cenne metale i
kamienie, konie i wielbłądy. Prawo asyryjskie było w zasadzie
regulowane przez zwyczaje i precedensy, choć istnieje też tekst
zwany „Prawami średnioasyryjskimi„ Jest to zbiór paragrafów
dotyczących różnych przestępstw i przewidzianych za nie kar.
Spory o charakterze prawnym zwykle załatwiane były
prywatnie przez zainteresowane strony, lecz gdy nie mogły one
w ten sposób osiągnąć porozumienia udawały się do urzędnika
administracji państwowej by rozstrzygnął sprawę i w razie
potrzeby ogłosił odpowiednie postanowienia. Nie istniały żadne
sądy ani sędziowie. Asyrią rządził monarcha absolutny stojący
na czele administracji, armii oraz stanu kapłańskiego i uważany
za najwyższego sędziego. Teoretycznie był z ramienia boga
posiadaczem całego kraju. Zasadniczo następcą tronu był
najstarszy syn króla. Władcę otaczali liczni dworzanie i harem,
a dostęp do jego osoby był trudny i podlegał kontroli
urzędnika. Haremem zarządzała matka króla do chwili, gdy
zastępowała ją pierwsza małżonka, która dała władcy syna i
dziedzica. Asyria była państwem militarnym i w dniach, gdy
stała u szczytu swej chwały była największą potęgą imperialną
jaką do tamtej pory widział świat. Rozwój militarny tego
państwa rozpoczął się wówczas, gdy Aszur jako małe miasto –
państwo musiało bronić się albo ulec wobec otaczających go
wojowniczych ludów. Do VIII w. p.n.e. nie istniała w Asyrii
stała armia, a każdy mężczyzna obowiązany był teoretycznie do
służby wojskowej i cywilnej. W praktyce ludzie bogaci i
wpływowi omijali ten obowiązek w różny sposób np.: posyłając
do armii niewolników ze swych posiadłości zamiast stawić się
samemu, albo wprost wykupując się od służby. Król był
głównodowodzącym armii i często osobiście prowadził kampanie
otoczony przez swą gwardię. Armia składała się z pewnej liczby
jednostek, które dzieliły się z kolei na mniejsze oddziały.
Większą część armii stanowiła piechota, która brała na siebie
główny ciężar walki. Jej uzbrojeniem były łuki, proce, miecze,
sztylety, włócznie i maczugi. Niejako uzupełnieniem piechoty były
rydwany i oddziały kawalerii. Asyryjczycy kochali polowania,
toteż gdy król nie prowadził wojny albo nie kierował pracami
budowlanymi zwykle przebywał na łowach. Dzikie zwierzęta
sprowadzano też do Asyrii, gdzie trzymano je w ogrodach
zoologicznych.
SZTUKA ASYRYJSKA
Sztuka asyryjska ukształtowała się pod wpływem tradycji
południowej Mezopotamii głównie Sumeru, Akadu i Babilonii oraz sztuki ludów
podbitych i ościennych - Hetytów, Hurytów, zachodnich Semitów i ludów Urartu i
Iranu. W okresie staroasyryjskim (1 poł. II tysiąclecia p.n.e.) odrębność
sztuki asyryjskiej nie zaznaczyła się jeszcze w sposób wyraźny. Właściwy jej
rozwój można zaobserwować w okresie
średnioasyryjskim (2 poł. II tysiąclecia p.n.e.). W architekturze, oprócz
powszechnie używanej w Mezopotamii gliny, Asyryjczycy stosowali również kamień
w postaci ortostatów. Miasta asyryjskie
były otoczone murami
oraz fosami. Sytuowano
je w miejscach
z natury obronnych. W
najbardziej obronnym punkcie miasta znajdowała się otoczona odrębnym murem
cytadela, wewnątrz której mieścił się kompleks pałacowy i okręgi świątynne.
Budowle pałacowe zazwyczaj tworzyły zespoły pomieszczeń skupionych wokół
wewnętrznych dziedzińców. Mury okazalszych budowli, jak zwykle w Mezopotamii,
były rozczłonkowane ryzalitami i często pozbawione otworów okiennych. Powstał
typ podwójnej świątyni asyryjskiej, symetrycznej, z podłużną cellą, z
usytuowanymi poprzecznie przedsionkami. W okręgu świątynnym pojawiły
się ziguraty. Wojowniczość
i zaborcza polityka
Asyrii wywarły wpływ na twórczość plastyczną. Na czoło wysunęła się
tematyka wojenna, ideałem stał się człowiek obdarzony siłą fizyczną — potężny
król, dobry oficer, waleczny żołnierz. Z okresu nowoasyryjskiego (koniec II i 1
poł. I tysiąclecia p.n.e.) pochodzą pozostałości zespołów pałacowych dawnych
stolic — Kalchu, Niniwa, Durszarrukin. Pałace składały się z licznych, różnej
wielkości pomieszczeń o różnorakim przeznaczeniu, zgrupowanych wokół
wewnętrznych dziedzińców. Wejścia do pałacu strzegły ogromne posągi kamienne
(lamassu — uskrzydlone byki lub lwy o ludzkich głowach). Świątynie z zigguratem
tworzyły jeden kompleks (np. podwójna świątynia Anu i Adada w Aszur). Rzeźba
nowoasyryjska jest reprezentowana przede
wszystkim przez posągi władców,
dostojników, bóstw i geniuszy. Postacie o wydłużonych proporcjach są ukazywane
frontalnie, w sposób hieratyczny, szaty i atrybuty władzy są oddane z ogromnym
pietyzmem. Obnażone partie ciała przedstawiano w sposób konwencjonalny, podkreślając wyraźnie
muskulaturę. Reprezentatywnym dziełem tego typu jest posąg Aszurnasirpala II z
IX w. p.n.e. Najbardziej rozpowszechnioną dziedziną sztuki asyryjskiej była
płaskorzeźba, zazwyczaj związana z architekturą (dekoracja ścian), nosząca
ślady polichromii. Tematykę przedstawień stanowiły sceny kultowe, dworskie,
batalistyczne i myśliwskie,
gloryfikujące osobę władcy , a
z biegiem czasu także sceny z życia codziennego (np. budowa domów,
wyładunek towarów). Znane są reliefy z Kalchu (X w. p.n.e.) ukazujące przede
wszystkim sceny kultowe (adoracja „drzewa życia”). Wśród reliefów wyróżnia się
kilka kolejnych stylów, które charakteryzuje precyzja szczegółu, pomimo
generalizacji — przejrzysta, najczęściej pasowa kompozycja, studium anatomii,
zwłaszcza zwierząt, wyobrażonych z mistrzowską ekspresją i trafną obserwacją
ruchu. Przedstawieniom towarzyszą często napisy wyjaśniające i uzupełniające
treść sceny. Dość powszechne są, znane już z poprzednich okresów, kamienne
obeliski, na których w kompozycji pasowej ukazywano sceny historyczne (np. tzw.
czarny obelisk Salmanasara III). Odkryto fragmenty malowideł ściennych (m.in. w
Nuzi — XV–XIV w. p.n.e., Aszur — IX w. p.n.e., Durszarrukin — VIII w. p.n.e.)
wielo- i jednobarwnych, o tematyce
podobnej jak w płaskorzeźbie. Gliptykę reprezentują małe pieczęcie cylindryczne
z kamieni półszlachetnych zdobione przeważnie scenami kultowymi. Sprzęty,
szkatułki i in. przedmioty zdobiono często reliefowymi plakietkami z kości
słoniowej. Metalowe naczynia (głównie z brązu) zdobiono ornamentami
geometrycznymi lub przedstawieniami figuralnymi. Sztuka asyryjska, mimo wielu
zapożyczeń formalnych i oficjalnego charakteru, osiągnęła wysoki poziom
artystyczny i wywarła znaczny wpływ na dalszy rozwój sztuki Bliskiego Wschodu
(np. na terenie Iranu), a przez nią oddziałała również na sztukę grecką.
MITOLOGIA ASYRYJSKA
Najwyżej w boskiej hierarchii stał Aszur, którego zwano
„Królem bogów„ i „Ojcem bogów„. Był on bóstwem państwowym. Ważną boginią była w
Asyrii Isztar. Patronowała ona miłości i wojnie. Ninurta, pierworodny sym
Aszura był bogiem miasta Kalach, opiekującym się wojną i łowami. Domeną boga
słońca Szamasza była sprawiedliwość, a wspólnie z bogiem burzy Adadem opiekował
się też wróżbiarstwem. Ważnym w Asyrii stał się kult boga księżyca Sina z
miasta Harranu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz